Fra festivalen i 2019. (Foto: «Spis Ute Uka»)
Fra festivalen i 2019. (Foto: «Spis Ute Uka»)

10 år med restaurantfestival i Kristiansand

«Spis Ute Uka» arrangeres i Kristiansand fra mandag 3. til søndag 9. februar 2020. I forbindelse med 10-årsjubileet for festivalen, frister arrangøren med en kulinarisk reise til Paris.

Publisert Sist oppdatert
Foto: «Spis Ute Uka»
Foto: «Spis Ute Uka»

Spisestedene som er med på festivalen tilbyr en måltidsopplevelse til enten 100, 125 eller 150 kroner – hele uken.

Vinn reise til Paris

– Vi feirer 10 år i 2020. I år sender vi en heldig restaurantgjest, med ledsager, til Europas kulinariske hovedstad Paris, opplyser prosjektleder for «Spis Ute Uka», Henning Ross Vestavik.

Markedsansvarlig Morten Johansen (til venstre) og prosjektleder for «Spis Ute Uka», Henning Ross Vestavik. (Foto: «Spis Ute Uka»)
Markedsansvarlig Morten Johansen (til venstre) og prosjektleder for «Spis Ute Uka», Henning Ross Vestavik. (Foto: «Spis Ute Uka»)

For å være med i trekningen av premien må du som spisegjest dokumentere på restaurantfestivalens facebook- eller instagramside at du har spist ute på mer enn sju forskjellige spisesteder i løpet av sju dager under festivalen.

Matkulturen blomstrer i Kristiansand

Henning Ross Vestavik opplyser videre at «Spis Ute Uka» Kristiansand har vokst seg til å bli Norges største restaurant-festival, med måltidsopplevelser, god stemning og lave priser hos byens spisesteder.

– «Spis Ute Uka» gir byens befolkning en god anledning til å spise på noen av byens beste restauranter til en hyggelig pris. Festivalen ønsker å vise frem mangfoldet av byens restauranter, gi måltidsopplevelser og kanskje sørge for at du får et nytt favorittsted. Den første uka i februar, som tidligere var den roligste uken i året for restaurantene, har nå blitt til den uka i året med flest gjester på byens spisesteder, sier Henning Ross Vestavik.

Smitteeffekt

Konseptet til «Spis Ute Uka» har spredd seg. Det finnes nå over 20 lignende matfestivaler i forskjellige byer i Norge, alle inspirert av restaurantfestivalen i Kristiansand.

Festivalen gjøres mulig ved at byens spisesteder, deres leverandører og samarbeidspartnere løfter i flokk for å skape begeistring for å spise ute på restaurant og dele måltidsopplevelser.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca