Grimstad markerer seg på drikkekartet

Grimstad markerer seg på drikkekartet. Nylig ble det et nytt gull i New York til Harahorn fra Det Norske Brenneri, og bryggeriet Nøgne Ø. fornekter seg heller ikke. Bryggeriet hentet gull for sitt øl i Australia.

Publisert

Norges mest solgte håndverksgin, Harahorn Small Batch Gin fra Det Norske Brenneri i Grimstad, har tatt hjem nok en gullmedalje i en stor internasjonal konkurranse. Denne gang fra New York International Spirits Competition.

Dette er den tredje gullmedaljen Harahorn Gin er tildelt.

«Norway Destillery of the Year»

Over 600 merkevarer fra 29 land deltok i konkurransen. Brenneriet fikk også en bronsemedalje for sin akevitt, Urtekilden. I tillegg ble Det Norske Brenneri kåret til «Norway Destillery of the Year». Norsk Gin er i ferd med å erobre verden, og tidligere har Harahorn Gin fått gullmedalje i San Francisco International Spirits Competetion (2016) og i China Wine and Spirits Awards i Hong Kong (2018). Harahorn var også vinner av Vinmonopolets ginanbud høsten 2017, som alltid foregår ved blindsmaking.

– Harahorn har en unik smak takket være bruken av norske einebær, blåbær, rabarbra, kvann og mer enn 25 andre planter og urter, forklarer masterblender ved Det Norske Brenneri, Jon Bertelsen.

Smaken av ren norsk natur

Heder til Nøgne Ø i Australia.

– Jeg tror det er smaken av ren norsk natur, skog og fjell, de internasjonale toppdommerne elsker. Denne ginen er Vinmonopolets mest solgte håndverksgin, og selges nå i en rekke markeder rundt omkring i verden, sier Bertelsen.

– Eksporten av Harahorn Gin fra brenneriet i Grimstad er faktisk flere ganger større enn det som selges i det norske markedet, sier ansvarlig for eksport i Det Norske Brenneri, Jarle Nereng.

Stadig heder til Nøgne Ø

Også Nøgne Ø, bryggeriet like utenfor Grimstad, samler heder.

Under den nylig avholdte Australian International Beer Awards fikk Nøgne Ø nok en gang en gullmedalje.

«Ekstra morsomt denne gangen var at gullmedaljen gikk til et av våre fatlagrede øl! Nøgne Ø Driftwood har modnet i to år på ståltank før det har ligget tre år på portvinsfat. Lagringen har gitt ølet en helt spesiell karakter og smaksdybde, og dette er det første fatlagrede ølet vi lanserer etter ombyggingen av vår nye fatlagringskjeller», heter det i en pressemelding fra bryggeriet på Rykene.

Nøgne Ø Driftwood lanseres fredag 6.juli, blant annet på Nøgne Øs egen pub, Nødingen Pub, på bryggeriet i Grimstad.

Utvikling

– I 2016 bygde vi et nytt bryggeri. I 2017 bygget vi et nytt opplevelsessenter. Nytt av 2018 er vår kraftig oppgraderte fatkjeller med over 350 eikefat til lagring av øl. Vår målsetning er å ha det mest betydningsfulle og innflytelsesrike fatlagringsprogrammet i Skandinavia. Da er det ekstra morsomt når det første ølet vi presenterer herfra vinner en gullmedalje, sier daglig leder Sverre Orm Øverland.

– Det er også morsomt at våre to store dagligvarelanseringer i 2018, New World og Hystrix Blonde, vinner medaljer. Det lover godt i forkant av en varm og lang sommer, sier han videre.

Nøgne Ø Norsk Høst som allerede har fått masse heder her hjemme (bl.a. Matmerks Spesialitetmerke og Årets øl i Norge) fikk en sølvmedalje, mens to av bryggeriets nyeste brygg, Nøgne Ø New World og Nøgne Ø Hystrix Saison, begge fikk bronsemedaljer.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS