HR-ansvarlig Tove M Taalesen (til venstre) og administrerende direktør Helene Skjenneberg i Mat & Drikke AS. (Foto: Morten Holt)

Utvikler unge ledere

Restaurantselskapet Mat & Drikke i Oslo bruker mye tid og ressurser på å utvikle sine ledere – gjennom sitt egenutviklede Mat & Drikke-akademi.

Publisert

– Vi brenner for næringen, og vi ønsker å utvikle mennesker. Ett av målene er å øke kunnskapen og yrkesstoltheten for faget vårt og næringen vår. Med dette lederutviklingsprogrammet vil vi vise at også mindre restaurantgrupperinger kan iverksette systematisk internopplæring og lederutvikling, forteller Helene Skjenneberg, som er administrerende direktør for Mat & Drikke AS i Oslo.

Flere kjente restauranter

Under restaurantselskapet Mat & Drikke AS ligger Louise Restaurant & Bar, Albert Bistro, Lekter’n, Café Sorgenfri og Café Christiania.

Om lag 700 personer var inne i Mat & Drikke-systemet i 2015. Totalt er det 43 ledere og mellomledere med personalansvar i selskapet.

– Vi har en ung gruppe mennesker ansatt hos oss og gjennomsnittsalderen er, og gjennomsnittsalderen på alle ansatte er 26 år. Gjennomsnittlig fartstid for ansatte i Mat & Drikke er 4-5 år.

– Vi har sett viktigheten i å utvikle de ansatte og arrangerer en rekke interne kurs med både interne og eksterne foredragsholdere, forteller Skjenneberg.

– Vi brenner for næringen, og vi ønsker å utvikle mennesker. Ett av målene er å øke kunnskapen og yrkesstoltheten for faget vårt og næringen vår, sier HR-ansvarlig Tove M Taalesen (til venstre) og administrerende direktør Helene Skjenneberg i Mat & Drikke AS. (Foto: Morten Holt)

Gjennom kursingen skal alle lederne gjennom en rekke områder – slik at selskapet til enhver tid vet at de som har personal- eller økonomiansvar drar i samme retning.

Mentorprogram

Selskapet tilbyr lederne mulighet til å søke seg til et mentorprogram som har en varighet på et år. Deltakerne gjennomgår ulike temaer i en til en samtaler med mentorene og i tillegg er det gruppesamtaler.

Mat & Drikke tilbyr også coaching til ansatte for å øke kunnskapen på områder i lederskapet til den enkelte leder.

– Mat & Drikke-akademiet er basert på opplæring i kjerneproduktene våre: mat, drikke og gjesten. Kursene er modulbasert, og det er et bredt spekter av tilbud fra etikette og service til produktkunnskap og konflikthåndtering. Alle kursene er gratis for de ansatte, og formålet er å øke kunnskapen og skape trygghet for de ansatte i møte med gjestene, forklarer Helene Skjenneberg og Tove M. Taalesen.

Alt fra etikette til konflikthåndtering

På kursene, som de 14 øverste lederne har mulighet for å være en del av, gjennomgås alt fra etikette og service, til produktkjennskap videre til konflikthåndtering og de vanskelige samtalene.

– Alle må sette seg inn i og forstå hvilken rolle de har i systemet, sier HR-ansvarlig Tove M. Taalesen.

Hun begynte i Mat & Drikke AS i januar 2015 etter å ha vært ansatt ved det kongelige hoff på Slottet i en årrekke, der hun også blant annet var med å utvikle en internskole. Taalesen har også bakgrunn fra NSB.

Skal hente de beste

Taalesen og Skjenneberg påpeker at kursene går over to semestre – med en slags uteksaminering i mai/juni hvert år.

De to forteller at ledere som vært i systemet i lengre tid, også drar nytte av kursene.

– Kunnskap blir overført begge veier. Det er også viktig for oss å tørre å rekruttere folk som er flinkere enn oss selv. Vi ønsker jo å hente de beste, sier de.

– Før «skjøt vi mer med hagle» da vi skulle rekruttere ny ledere. Nå håndplukkes det i mye større grad, det har hendt at vi rekrutterer i større grad som rekrutteringsbyråene gjør, sier Taalesen, som antar at rundt 50 prosent av lederne i firmaet er rekruttert fra egen stab, resten eksternt.

– Må vite hvor vi skal

– I tillegg til lederkursene, har vi også introduksjonskurs for alle nye medarbeidere. Der får alle som skal arbeide hos oss informasjon om konseptet, og om våre verdier og mål. Alle må vite hvor vi skal. For oss er det et mål at alle som arbeider hos oss, skal føle «eierskap» til jobben sin, sier Taalesen.

– Vi håper med denne internopplæringen at vi skal vokse oss sterkere – at fundamentet for god drift og gode holdninger blir enda bedre, påpeker Skjenneberg.

Rekruttering

Med fem store serveringssteder med til tider stor trafikk, er det stort behov for nyrekruttering til de forskjellige stedene. Flere ganger i året søker Mat & Drikke nye medarbeidere, og arrangerer «rekrutteringsdag».

– Sist gang hadde vi 230 søkere til om lag 40 stillinger på de fem stedene. Det er talentspeiding på høyt plan. På disse samlingene ser vi også tidlig hvem som tar lederrollen, sier Taalesen.

– Så langt har denne kursingen fungert utmerket, og vi ser at dette er veien å gå for oss – for å nå målene våre, sier de to.

Les mer i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 5 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS