Du er her

Stordal fikk Matomsorgsprisen 2010

Henning Stordal, prosjekt- og driftsdirektør i Fazer Food Services AS, er kåret til vinner av Matomsorgsprisen 2010. Stordal har, siden har gikk over til kantinebransjen for 12 år siden, arbeidet systematisk og målrettet med å med å oppgradere kantinene til personalrestauranter.
Av admin
Publisert 21.10.2010 05:50

Henning Stordal har i dag fått Matomsorgsprisen 2010. (Foto: Odd H. Vanebo)

I juryens begrunnelse heter det at han har fått prisen ”for å gå motstrøms i en anbudspreget kantinebransje som overfokuserer på pris, og i stedet fokusere på miljø, rene råvarer og rene smaker, på kvalitet, individ og gjest samt kompetente og tilfredse medarbeidere”.


Kompromissløs med hensyn til kvalitet

Juryleder Janicke Gurijordet (til venstre) tildeler Henning Stordal (nummer to fra venstre), prosjekt- og driftsdirektør i Fazer Food Services AS, Matomsorgsprisen 2010. På bildet de øvrige to jurymedlemmene, Bente S Faustino og Odd H. Vanebo. (Foto: Martin Müller)

Han er kompromissløs med hensyn til kvalitet. Hans filosofi er at det er bedre med et mindre, variert og godt kvalitetstilbud enn et for bredt tilbud hvor man ikke klarer å opprettholde kvalitet over tid. ”En kvalitetskantine er ikke en dyrere kantine, tvert imot” – er hans ledemotto.

Henning Stordal. (Foto: Odd H. Vanebo)

Stordal har innført nye konsepter som har gagnet hele bransjen, blant annet et eget frokostkonsept, kaffebarer og deli-konsepter (ferdiglagde råvarer som kun trenger sluttilberedning hjemme – og som kundene kan kjøpe med seg hjem fra arbeidsstedet).

Stordal startet sin pionérinnsats allerede ved sin inntreden i kantinebransjen, da som ansvarlig for Storebrands kantiner på Filipstad brygge i 1998, ved å satse på serveringsøyer og store salatbarer.


Miljøpionér

Fra dag én ble han også miljøpionér ved å stille krav til at salatbaren skal inneholde minimum 80 prosent rene produkter ”uten tilsmussing av usunne oljer/dressinger”.

Storebrands personalrestaurant ble umiddelbart et referanseanlegg. De senere år har han tatt fatt på å systematisere sunnhetskonsepter. Som miljøansvarlig i Fazer Food Services er han en pådriver for å utvikle et miljøsertifiseringskonsept som er tilrettelagt for bransjen som gjør det umulig bare blindt kjøpe seg en eller annen form for sertifisering.

Men minst like viktig: Hans leveregel er at en kantine/personalrestaurant aldri blir bedre enn de ansatte som jobber der. Skal man skape glade og fornøyde kunder, så må man sørge for at man har glade og fornøyde medarbeidere som ivaretar kvalitet og omsorg for mat og mennesker. Han bruker derfor mye tid på rekruttere, utvikle og motivere sine medarbeidere, og er like bevisst på medmenneskelige egenskaper som faglige kvalifikasjoner.

Stordal har fortsatt sin pionérinnsats i 2009–10 ved å videreutvikle personalrestauranten til ”hotel lounge” i Storebrands nye hovedkontor, og han er en ressurs for byggeiere, arkitekter og eiendomsutviklere som ønsker å skape vellykkede, integrerte serveringsløsninger i sine bygg.


Merittert kokk

Henning Stordal var en merittert kokk og kjøkkensjef før han entret kantinebransjen. Han ble blant annet kåret til ”Årets kjøkkensjef” i 19888, og sto i fremste rekke da den norske restaurantbransjen tok det store løftet og norske kokker etablerte seg i verdenseliten.

Henning Stordal, prosjekt- og driftsdirektør i Fazer Food Services AS, ble tildelt Matomsorgsprisen 2010. Her under utdelingen på Oslo Kongressenter i dag. (Foto: Martin Müller)

Han har blant annet vært formann for prøvenemnda i kokkefaget i 15 år, og med Stordal som kjøkkensjef ble hans tidligere arbeidsgiver kårets til årets opplæringsbedrift av NHO.


Uavhengig jury

Prisen som er instituert av Kost- og ernæringsforbundet og fagbladet Horeca, er delt ut fire ganger tidligere. Vinneren får et originaldesignet diplom, et stipend på kroner 30 000 gitt av Kost- og ernæringsforbundet og Tine og et kunstverk gitt av Ask media AS (utgiver av Horeca).

En uavhengig jury med Janicke Gurijordet, kjøkkensjef ved Nøtterøy sentralkjøkken, som leder, forestår kåringen. Med seg i juryen har hun Bente Faustino i Kost- og ernæringsforbundet, og Odd H. Vanebo, seniormedarbeider i Horeca.

Vil du ha gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no. Klikk her


Vinnere av Matomsorgsprisen

Her er de fem første vinnere av Matomsorgsprisen

2006: Albert Brouwer, Sunndal kommune

2007: Harald Birkeland, ISS Catering

Les om Harald Birkeland her

2008: Janicke Gurijordet, Nøtterøy sentralkjøkken

Les også: Matomsorgsprisen 2008 til Janicke Gurijordet

2009: Gunnar Kvamme, St. Olavs Hospital

Les også: Gunnar Kvamme - rørt vinner av Matomsorgsprisen 2009

2010: Henning Stordal, Fazer


Les mer om Matomsorgsprisen og vinner Henning Stordal i neste utgave av Horeca, nummer 7 2010


Bli abonnent på Horeca her

"