Du er her

Stor fri for-messe til Norden

Europas største fri for-messe kommer til Norden. Det skjer etter ønske fra produsentene, som ser et stort marked i de nordiske landene.
Av Redaksjonen
Publisert 06.04.2018 06:02

For første gang noensinne arrangeres «Free From Functional Food Expo» i Norden. Det skjer 16. og 17. mai i Stockholm. Det er sjette gang messen arrangeres.

Messen er i rask vekst og omhandler det som har blitt en het trend i de nordiske landene, som også i stor grad har slått røtter i Norge.

Les også: Jensen & Co satser på fri for-produkter

Markant vekst i Norden

– Produsentene bak fri for-produktene har selv bedt om at vi plasserer messen i Norden, og den forespørselen har vi nå etterkommet. De har merket seg hvordan fokuset på matvarer i de nordiske landene har endret seg markant i retning av mer vegetarisme, kjøttfrie dager, plantebasert kost og matvarer uten for eksempel gluten, laktose og sukker. Hvis man ser på det stadig voksende utvalget av spesialprodukter i butikkhyllene, er det ingen tvil om at dette er en god match for årets messe, sier utstillingsdirektør for «Free From Functional Food Expo», Ronald Holman, i en pressemelding.

Fra Barcelona til Stockholm

Messen er den eneste i sitt slag som setter søkelyst kun på mat innenfor kategoriene fri for-produkter, veganske produkter, kosttilskudd og funksjonell mat.

I 2017 ble messen arrangert i Barcelona og hadde da 260 deltagende produsenter og 4300 innkjøpere. Sammenlignet med året før hadde messen 20 prosent flere produsenter og en vekst på 29 prosent i antall innkjøpere. Tall som er representative for utviklingen messen har hatt siden oppstarten i 2013.

Øker kraftig

Markedet, som for få år siden hovedsakelig var rettet mot allergikere, har opplevd en eksplosiv vekst særlig i USA og Vest-Europa. En utvikling som støttes av tall fra analyseinstituttet Euromonitor, hvor tall fra 2016 viser at fri for-produkter omsatte for omkring 250 milliarder norske kroner globalt. Det er en økning på 26 prosent sammenlignet med året før. 

I Norge er blant annet vegetarisme et veletablert fenomen i kraftig vekst, både i form av antall nordmenn som lever helt vegetarisk/vegansk og etterspørselen og forbruket av vegetartilbud og matvarer. Ifølge statistikk publisert av Norsk Vegetarforening i 2011 hadde antall vegetarianere i Norge mer enn doblet seg på 20 år, og i 2016 viste en undersøkelse i regi av Nationen at 23 prosent av den norske befolkningen ville foreta et kjøttkutt det året. I Sverige viser en undersøkelse fra Axfood at seks prosent av befolkningen er vegetarianere, mens tallet ligger på hele 20 prosent for svensker under 30 år.

Les mer om messen på Freefromfoodexpo.com

Ren B2B-messe

Det er en ren B2B-messe og er derfor ikke åpen for private besøkende. Det er gratis entré for B2B-gjester med adgangskort, som kan lastes ned her.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her