Du er her

Steen-Mevold blant Europas 20 beste reiselivsledere

Da de europeiske HSMAI-prisene ble utdelt i Amsterdam tirsdag kveld, ble Norges Scandic-sjef Svein Arild Steen-Mevold rangert blant de 20 beste reiseivslederne.
Av Redaksjonen
Publisert 12.04.2018 19:22

Det ble i år lansert nye kriterier, som gir rom for anerkjennelse av det samlede spekteret av kommersielle ledere i hele bransjen, som går hånd i hånd med HSMAIs øvrige initiativer, Winning for Customers – The Service Pledge og The HSMAI Day.

«Topp 20-listen kommer i år til å «leve» året gjennom, og HSMAI-medlemmer og bransjefolk vil få flere anledninger til å møte flere av lederne på listen, under HSMAI-dagene, som arrangeres rundt om i Europa i løpet av høsten, hvor de enkelte av Top 20-lederne har sin base, inkludert Oslo og London i september, der de vil være invitert til å dele av sine rikholdige erfaringer som ledere, både de vellykkede og de mindre vellykkede», heter det på HSMAI.no.

– Stolt og ydmyk


Scandics Norge-sjef Svein Arild Steen-Mevold. (Foto: Morten Holt)

– Dette er en liste det er all grunn til å være stolt og ydmyk over å få være en del av. Tusen takk til juryen, for at dere fant plass til meg blant så mange dyktige reiselivsfolk i Europa, som hver dag er til inspirasjon i mitt eget arbeid. Vi arbeider med mennesker, for mennesker, og dette gir et ordentlig energi-kick for videre utvikling av Scandic og meg selv, sier administrerende direktør for Scandic Hotels i Norge, Svein Arild Steen Mevold, i en uttalelse.

Balanserer effektiv drift med medarbeidertilfredshet

Steen-Mevold får anerkjennelsen blant annet takket være den vellykkede integrasjonen av Rica-hotellene i 2014, der Scandic Norge over natten vokste fra 19 til 84 hoteller. Til tross for det største oppkjøpet i norsk hotellhistorie, med en påfølgende krevende integrasjonsprosess og en utfordrende markedssituasjon, har Scandic år for år tatt markedsandeler og levert gode økonomiske resultater. Den økonomiske suksessen forklares blant annet med en mer strømlinjeformet og effektiv driftsmodell.

Også tilfredsheten blant de ansatte øker. Resultatene av medarbeiderundersøkelsen «VOICE» er svært positive. Tilliten til Scandics ledelse øker år for år, samtidig som rekordhøye 96 prosent av alle medarbeidere svarte på fjorårets undersøkelse.

Åpen dør


Svein Arild Steen-Mevold på "kontoret" i Oslo. (Foto: Morten Holt)

Scandic-sjefen tror noe av årsaken til de gode resultatene er hans åpne og ærlige kommunikasjon.

– Som leder er jeg opptatt av ærlig og direkte kommunikasjon – både om det gjelder positive eller negative nyheter. Man må også tørre å snakke om de vanskelige temaene, og ikke minst åpne opp for toveiskommunikasjon slik at det er enkelt for alle medarbeidere i Scandic å gi meg ærlige tilbakemeldinger og forslag til hvordan vi som selskap eller jeg som leder kan bli bedre. Mye av min jobb går ut på å være på hotellene der verdiskapningen skjer og snakke med flest mulige medarbeidere på alle nivåer i organisasjonen. Når jeg en sjelden gang er på kontoret, ja da er min dør alltid åpen, jeg sitter i landskap som alle andre, sier Scandic-sjefen med et stort glis.

Dette er ikke den første prisen Steen-Mevold mottar i 2018. Han har tidligere i år blitt hedret med priser som «Årets Veiviser» av HSMAI Norge, og blitt kåret til årets leder i reiselivsbransjen av Grand Travel Awards. I tillegg til sin rolle som leder for Scandic Norge, er Steen-Mevold styremedlem i NHO og styreleder i Norsk Reiseliv.

– Reiselivsbransjen trenger kreative tenkere og innovatører. De som er nominert til denne listen, har også gitt uvurderlige bidrag til bransjen som sådan, ikke utelukkende til egne virksomheter, sier Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI Region Europe.

Begrunnelsen

I nominasjonen av Svein Arild Mevold heter det – ordrett gjengitt (engelsk), blant annet at:

Head of Scandic Hotels Norway, Svein Arild Steen-Mevold, has lead the company successfully through the largest expansion in the Norwegian hotel history. While most large-scale change processes involve uncertainty and a dip in results, Steen-Mevold has secured better employee satisfaction and stronger financial results every year.

In addition, Steen-Mevold has taken the position as a thought leader, working to strengthen the position of the entire Norwegian hotel industry. He started out as a chef apprentice and has worked his way to the top, making him a great source of inspiration for both chefs and hotel managers across the industry. He is committed to leading the way in an industry which is rapidly changing, and he is involved in building the local communities where Scandic is present. He sits on the board of NHO (Confederation of Norwegian Enterprise, the main representative organisation for Norwegian employers) as the first ever board member representing the travel industry and he is Chairman of the Board of the Norwegian Travel Forum. He also plays an active part in industry discussions in the media, and featured in 212 articles in 2017.

In January 2018, Steen-Mevold won the prize Pathfinder of the Year at the Norwegian HSMAI awards, and Manager of the Year at Grand Travel Awards. The juries highlight his ability to create one of the largest and fastest growing hotel companies in Norway in less than four years, a development few believed was possible a couple of years back. They also point to his ability to create a great workplace for all employees, benefitting customers every day.

In 2014, Scandic Hotels acquired the Norwegian hotel chain Rica Hotels. After the acquisition, Scandic’s coverage increased from 19 to 84 hotels in Norway, becoming the second largest hotel chain in the country. Steen-Mevold was faced with the challenge of integrating the Rica and Scandic cultures in a way that would build trust and satisfaction among customers and employees.

Steen-Mevold’s approach to employee communication illustrates why he has succeeded so well as country manager. He practiced openness and closeness with his employees. He balanced motivational, honest and frequent communication, and was never afraid to talk about challenges with his team. In addition, he encouraged feedback from employees in all change processes, and regarded every success at the result of a team effort. This leadership approach nurtured employees’ trust and faith in management, and created a culture where employees are proud of their workplace and strive to create great customer experiences every day.

The annual employee survey, “VOICE”, speaks for itself: in 2014, 66 percent had strong faith in Scandic’s leadership team. Throughout the change process, this has increased every year, to 80 percent satisfaction in 2017. The number of employees who have responded to the survey has also increased year by year, to 96 percent participation in 2017. In addition, the financial results have been impressive, and both revenue and adjusted EBITDA have increased every year, thanks to increasingly streamlined operations. RGI (a measure comparing a hotel or a hotel chain’s RevPar to the average RevPar in the market) rose from 0.99 in 2014, to 1.05 in 2017.

Steen-Mevold has all along focused on developing the best of Rica and of Scandic; namely people and breakfast, to offer guests the best experience. Rica had for years been renowned for Norway’s best breakfast. Scandic has succeeded in preserving and developing Norway’s ultimate breakfast, and Opinion’s annual brand survey shows that in 2016 and 2017 the Norwegian people consider Scandic to be Norway’s #1 breakfast hotel. In 2017 Scandic won the unofficial Norwegian breakfast championship.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her