Du er her

Skal lokke utlendingene til Norge

I mange år arbeidet hun med «high end-turisme» i utlandet. Nå har Torunn Tronsvang etablert et selskap i Norge – som skal lokke betalingssterke utlendinger hit.
Av Morten Holt
Publisert 21.09.2017 12:00

Individuelle utenlandske reisende sliter med å finne frem i den norske «reiselivsjungelen». Det ønsker 34-åringen å gjøre noe med. Hun skal vise vei med det nyetablerte selskapet Up Norway.

Forretningsideen er enkel: – Vi skal gjøre det enklere for utenlandske turister å velge Norge som feriemål, og være behjelpelig i løpet av hele reisen, sier hun.

Den snakkesalige hedmarkingen forteller ivrig om konseptet. I fjor var hun en av 15 masterstudenter (eneste kvinnelige prosjektleder) i Norge som fikk tildelt én million kroner av Forskningsrådet for å etablere egen virksomhet. Pilotordningen StudENT skal gjøre det lettere for studenter med en god idé å bli entreprenører fremfor å velge andre karriereveier. Hun presenterte oppgaven for Forskningsrådet, og fikk god støtte fra norsk reiseliv – med NHO Reiseliv og Kristin Krohn Devold i spissen. I oktober i fjor ble Up Norway etablert.

Norge - en unik destinasjon


Torunn Tronsvang og Up Norway skreddersyr reiser til Norge. (Foto: Morten Holt)

– Våre reiser vil fokusere på kvalitet. Norge er en unik destinasjon som fortjener unike turister. Nå er det på tide at vi lykkes med å nå frem med de unike kontrastene vi kan tilby mellom by og natur, fjord og fjell og nordisk gastronomi og norsk lokalmatkultur, mener Tronsvang.

Ideen er å gi det enorme markedet av reisende fra Kina, USA, Tyskland og Storbritannia en enkel måte å velge kvalitetsopplevelser i Norge. – De legger inn sine spesielle preferanser; som for eksempel mat, sykling, vandring, fiske, padling og dykking, og ut får de et sett unike pakkeopplevelser fra norske kvalitetsleverandører, forklarer hun. Så tilpasses reisen – du får altså en match slik man gjør mot en potensiell partner på en datingside.

– Vi har hentet inspirasjon fra spill- og datingteknologi når bestillingsplattformen er utviklet. Nå er vi i oppstartsfasen, og har så langt i 2017 solgt til om lag 150 reisende fra 15 ulike land. Vi følger dem veldig nært, og bruker dette året til å lære og få erfaringer, sier hun.

I år har hun budsjettert med en omsetning på drøye fem millioner kroner, men allerede i 2020 har Up Norway som mål å omsette for 140 millioner kroner. En sjettedel skal bli igjen på bunnlinjen.

Mange år i utlandet

Men hvem er det nå som skal dra de pengesterke turistene til Norge? Tronsvang er ikke mer enn 34 år, men har rukket å få bred erfaring fra utenlandsk turistnæring – i tillegg til reiselivsutdanning med base i Dubai og Lausanne (Sveits).

Alt begynte med salg av charterturer på Reisetorget i Kongsvinger. Siden har hun arbeidet med reiseliv i Dubai (internship), hun har vært med på hotellåpninger i Thailand og på eksklusive Maldivene, men det er tiden i spektakulære Bhutan hun husker aller best.

I det avsidesliggende og delvis lukkede fjellandet mellom Tibet og India var hun ansatt hos Aman Resorts i tre år. Selskapet henvender seg mot såkalte «high end-turister».

Annerledeslandet Bhutan


Torunn Tronsvang. (Foto: Morten Holt)

– Jeg arbeidet som assisterende lodge-manager og lodge-manager i Bhutan. Aman Resorts har fem lodger i fem forskjellige daler i landet, forteller hun.

– Det var svært annerledes, og jeg har hentet mye inspirasjon fra tiden i Bhutan. Turistpolitikken i landet er spennende; den reguleres ikke på antallet turister, men på pris. Landet har satt en minimumspris per dag for en turist å oppholde seg i landet, noe som blant annet ekskluderer backpacker-turistene, forklarer hun.

– Men hvordan havner en jente fra Hedmark akkurat i Bhutan?

– Det er to grunner til det. Da jeg var utvekslingsstudent i Australia som 16-åring, sa en i min Rotary-klubb at hvis det er var ett land jeg skulle reise til, så var det akkurat Bhutan. Dessuten har Aman Resorts alltid vært min yndlingshotellkjede.

Opplever Norge som komplekst og vanskelig å begripe

– Da jeg arbeidet i utlandet, snakket jeg med mange turister om Norge. Alle hadde et nysgjerrig forhold til landet vårt, men det de forbant med Norge var stort sett utelukkende fjorder, nordlys, fisk og olje.

– Og at vi er det eneste folkeslaget som snakker både på inn- og utpust, sier hun smilende.

Hun fortsetter: – Men det de ga videre uttrykk for – og som egentlig er hele bakgrunnen for Up Norway, var at de heller valgte andre destinasjoner enn Norge – fordi Norge som reisemål fremsto komplekst og vanskelig å begripe.

Nå kan altså reisende bestille sin reise gjennom Up Norway – som basert på turistens ønsker, hjelper med logistikk og opplevelser, og fremfor alt, tilbyr service under reisen.

– Det er viktig å gjøre det enkelt for kundene, sier hun.

Les hele portrettintervjuet med Torunn Tronsvang i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 5 2017)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her