Du er her

Rosenkrantz blomstrer i Oslo

I løpet av et par år har Thon Hotel Rosenkrantz tatt førsteplassen på TripAdvisor i Oslo, og befestet posisjonen som ett av Norges aller beste frokosthoteller.
Av Morten Holt
Publisert 21.03.2017 06:02


Thon Hotel Rosenkrantz. (Foto: Morten Holt)

– Vi har jobbet hardt – og det har gitt resultater, sier hotelldirektør Lars Petter Mathisen. Finnmarkingen har virkelig fått sving på hotellet i Oslo sentrum.

Forgjengeren Thon Hotel Stefan trengte fornyelse, og etter et drøyt års oppussing, ble hotellnavnet skiftet og alt fremsto i ny drakt. Da ga et solid puff for hotellet, men også for Thon Hotels.

White Guide Nordic og Guide Michelin


Lars Petter Mathisen er hotelldirektør på Thon Hotel Rosenkrantz, tidligere Thon Hotel Stefan. (Foto: Morten Holt)

I tillegg til å fremstå som et av hovedstadens beste hoteller, har Mathisen & co også satset på restauranten, og Brasserie Paleo – der frokosten serveres, er også en av få hotellrestauranter i Norge som er listet både i den nordiske utgaven av White Guide og anbefalt i Guide Michelin.

Saken fortsetter under bildet


Susanne Malene Bergh (til venstre) og Henrikke Voldbakken ønsker gjestene velkommen i resepsjonen. (Foto: Morten Holt)

– Vi ønsker ikke bare å være en restaurant for hotellets gjester, men også for byens befolkning, sier Mathisen. Han kommer opprinnelig fra Honningsvåg, tok hotell- og restaurantfag i Alta, og endte opp som hotelldirektør i Oslo. Likevel, det er selve hotelldriften som er viktigst, 70 prosent av omsetningen kommer fra den delen, de resterende 30 fra F&B.

– Men restauranten og hotellet skal være gode hver for seg. De skal speile hverandre, sier hotelldirektøren.

Brasserie Paleo


Brasserie Paleo. (Foto: Hotellet)

Da hotellet skulle ansatte folk i restauranten, valgte de med stor omhu.


Andreas Andersson er kjøkkensjef på Thon Hotel Rosenkrantz.

– Vi tenkte at dette er en frittstående restaurant, og ønsket å ansette fagutdannede personer fra restaurantbransjen. De skulle gis muligheter slik at de kan være stolte av produktet de leverer – dag etter dag. Det kommer stadig nye ideer fra kjøkkenet, og det er en fryd å være hotelldirektør. Det aller meste er hjemmelaget, og kjøkkenet bruker mye tid og energi på produksjon, men det viser seg å ha gitt resultater, sier Mathisen.

Omtrent halvparten av hotellets ansatte er direkte tilknyttet F&B. Restauranten har dessuten tre sommelierer og godt vinutvalg.

Bli best på forretningsreisende

Målet vårt da vi gjenåpnet hotellet var å bli aller best på forretningsreisende. Vi har lagt flere ting til rette, som blant egne oppbevaringsskap for dem som bor ofte hos oss. I øverste etasje har vi en egen lounge, der folk skal følge seg som «hjemme», sier Mathisen.

Fra mandag til torsdag er det forretningsreisende som utgjør hoveddelen av overnattingsgjestene, men i helgene er det ferie- og fritidsmarkedet som dominerer. Med stadig sterkere tilbakemeldinger fra TripAdvisor og andre bookingsider, er hotellet blitt et naturlig valg for mange. I helgene er over halvparten av gjestene utenlandske, og trolig setter mange av gjestene stor pris på at utsjekk på søndager er klokka 18.


Soussjef Sayed Ibrahim tilbereder bacon på kullgrillen.

20 prosent over markedet

– Svært hyggelig. At vi har et belegg som er 20 prosent over markedet, er jo helt enestående –og det til og med når vi er en norsk, og ikke internasjonal hotellkjede, sier Mathisen med et bredt smil om munnen.

Han tror at ekstraservicen som hotellet byr på er en avgjørende årsak på de positive tilbakemeldingene. – Når vi byr på et bra treningsfasiliteter, et miljø som skiller seg ut, gratis flaskevann på rommet, gratis kveldsmat og Oslos beste frokost, så blir vi foretrukket. Det er ikke tilfeldig, mener Mathisen.

Erobret frokosttronen


Brasserie Paleo på Thon Hotel Rosenkrantz. (Foto: Morten Holt)

I 2016 klarte Thon Hotels for første gang å kapre frokosttronen. Thon Hotel Lofoten vant, tett fulgt av akkurat Thon Hotel Rosenkrantz.

– Endelig. Dette har vi jobbet mot i mange år. Det var særdeles hyggelig å endelig vinne, og sågar tok vi andreplassen også. Det betyr jo at vi har gjort noe veldig riktig de siste årene, mener konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen.

Les også: Thon Hotels har overtatt frokosthegemoniet

Han tror at en av de viktigste årsakene til at Thon nå troner øverst, er at det er vektlagt å lære de ansatte at de er trygge på arbeidsplassen, og at kreativiteten har fått løpe fritt innenfor gitte rammer.

Les mye mer om Thon Hotel Rosenkrantz og Thon Hotels i magasinet Horeca (nummer 1 2017, som hadde utgivelse i januar)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her