Du er her

Nye Oslo i kraftig vekst

På få år er det etablert en rekke serveringssteder i Barcode. I løpet av de neste årene vil det poppe opp rundt 20-25 nye i Barcode og Bjørvika.
Av Morten Holt
Publisert 03.08.2018 06:02


Maria Louise Rognerud med skissen av hvordan det blir i Bjørvika når alt skal stå ferdig. (Foto: Morten Holt)

Hele Bjørvika skal stå ferdig utbygd i 2025, men store deler av området vil stå ferdig lenge før den tid.

Høsten 2019 skal hele området langs Dronning Eufemias gate være klart. Deretter skal det nye Munch-museet åpnes våren 2020, mens Bispevika nord skal stå ferdig i 2020/2021. Så skal Bispevika sør – som grenser mot Sørenga, være ferdig i 2025.

Skal fylle «bygulvet»

Så langt har serveringsstedene i Barcode «vært alene» i området, men nå popper det opp nye steder i hele området. I den fjerde utgaven av magasinet Horeca kan du blant annet lese om den nye restauranten Edda i regi 4Service. En av kjedene som er ventet til området er Pink Fish.

– Selv om det kommer en rekke boliger her, vil området oppleves som en levende bydel også for de som kommer på besøk. På det såkalte «bygulvet», på gateplan, kommer det en rekke aktiviteter for publikum, som servering, butikker og gallerier. Vårt mål er at 35 prosent av aktørene på «bygulvet» skal være serveringssteder, forteller Maria Louise Rognerud, som er direktør for «bygulvet» i Oslo S Utvikling AS, som står for utbyggingen.

I tillegg til Oslo S Utvikling, som utvikler om lag en tredjedel av det tilgjengelige arealet i Bjørvika, er også Skanska/Nordic Choice Hotels, StorOslo og Sørenga Utvikling sentrale aktører.

20-25 nye serveringssteder


Skissen viser hvordan hele området i Bjørvika og Sørenga blir når det skal stå helt ferdig i 2025. (Illustrasjon: Via Nova/Oslo S Utvikling)

– Vi er svært fornøyd med utviklingen i Barcode. I 2017 omsatte serveringsstedene for om lag 200 millioner kroner, men dette er bare starten. Nylig etablerte Åpent Bakeri seg i Barcode, og vi forventer et sted mellom 20 og 25 nye serveringssteder de kommende årene i Bispevika/Barcode, sier Rognerud, og legger til:

– Det arbeides nå med å finne de rette leietakerne. Vi er ute etter solide og profesjonelle aktører, og det blir – som i Barcode, en blanding mellom kjeder og frittstående serveringssteder.

Serveringsstedene skal ha et stort mangfold og tilby mat og drikke fra alle verdenshjørner slik at totaltilbudet skal bli attraktivt, men Rognerud presiserer at det blir en overrepresentasjon av det norske og nordiske.

Utnytte arealene

Hun forteller at mange erfaringer er gjort under utviklingen av Barcode.

– Vi har lært mye underveis, og når vi nå utvikler Bispevika, ser vi tidlig på hvilke funksjoner som må være på plass; være seg om det er varelevering eller ventilasjon. Vi arbeider nå knallhardt med å finne ut hvordan vi skal utnytte alle arealer maksimalt, samtidig som at lokalene være gode driftsmessig sett for servering. Alt må legges best mulig til rette for leietakerne, forklarer Rognerud.

En ny destinasjon - stort marked


Det er stor byggeaktivitet i Bjørvika nå. (Foto: Morten Holt)

I tillegg til alle serveringsstedene i Bjørvika, kommer alle de nye serveringsstedene på Sørenga – like i nærheten, noe som vil gjøre hele det aktuelle området til Oslos nye serveringsmekka.

– Det er liten tvil om at grensene nå er i ferd med å bli forskjøvet i Oslo. Dette blir et nytt og populært «sentrum», en ny destinasjon i byen, og et betydelig område for mat og drikke, mener Rognerud.

– Barcode er allerede nå en destinasjon for mange turister, men dette vil nå videreutvikles. Når alt står ferdig, vil det bo rundt 10 000 mennesker her. I tillegg vil det arbeide rundt 20 000 mennesker i Bjørvika. Det betyr et stort marked for serverings- og utestedene, mener Rognerud.

Les mye mer i sommernummeret av magasinet Horeca (nummer 4 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her