Landbruksminister Jon Georg Dale og Matmerk-sjef Nina Sundqvist. (Foto: Georg Mathisen)

Norske matskatter skal opp og frem

I dag lanseres nettportalen Lokalmat.no, en ny bransjeportal for lokale produsenter i Norge, som retter seg mot innkjøpere.

Publisert
Landbruks- og matminister Jon Georg Dale under lanseringen av Lokalmat.no i dag. (Foto: Georg Mathisen)

I disse dager er en rekke norske produsenter på plass på Grüne Woche i Berlin, og det var også der lanseringen fant sted – med landbruks- og matminister Jon Georg Dale på plass.

Lokale matskatter fra hele landet skal løftes frem med den nye bransjeportalen Lokalmat.no. (Illustrasjonsfoto: Matmerk)

Den nye portalen skal koble produsent og innkjøper på en måte som ikke før har vært mulig i Norge, og den nye nettsiden vil uten tvil bli en ny gyllen og viktig mulighet for de mange små produsentene landet rundt for å få markedsført – og fremfor alt solgt, sine unike matskatter.

Felles bransjeinitiativ

Lokalmat.no er et felles bransjeinitiativ for å løfte frem og kvalitetssikre lokale mat- og drikkeprodukter og skal bidra til økt verdiskapning for lokalmat over hele Norge. Dette skal bli den nye møteplassen for produsenter av lokale drikke- og matspesialiteter og for kjøkkensjefer, kjøpmenn og andre innkjøpere. Det blir et grundig og svært viktig løft for alle som produserer lokalmat, uttaler Kay Nilsen i Matmerk.

Matmerk i førersetet

Det er Matmerk som er ansvarlig for Lokalmat.no, men portalen er et samarbeid mellom mange i både dagligvare- og storkjøkkenbransjen.

– Med Lokalmat.no vil jeg redusere tiden jeg bruker på å lete opp nye produsenter, og samtidig gjøre det enklere å videreformidle informasjon til mine kunder, sier Petter Wahl Sekne i Fra Bonden til Kokken og Kokkeløren.

Arbeidet med siden startet i 2014, og Matmerk har fått midler fra Landbruks- og matdepartementet for å utvikle siden.

– Den opprinnelige tanken var at dette skulle være en side bygd opp som en slags «telefonkatalog» med den aller viktigste informasjonen, men etter at vi gikk ut til bransjen, har vi fått så mange gode innspill, at Lokalmat.no er blitt mye større enn først tenkt. Nå ser vi et stort potensial for denne portalen, sier Nilsen.

Mangler noen

Fra kjøpersiden er Bunnpris, Rema 1000, Coop/ICA, NorgesGruppen, NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, Nores, Spesialgrossistene, Servicegrossistene og Systemkjøp med. I tillegg er Norges Bondelag, Norsk Bonde- og småbrukarlag, Bondens Marked, Hanen og Landbruks- og matdepartementet med på å utvikle Lokalmat.no.

Svært mange sentrale aktører er altså med i oppstartsfasen, men det er også noen viktige innkjøpsgrupperinger, spesielt på storkjøkken-siden, som så langt ikke er med. Det håper initiativtakeren Matmerk å få gjort noe med så snart siden blir mer kjent i mat-Norge.

Her finner du noen gode tips om Lokalmat.no

Håper å få med alle

Ved lanseringen i dag er om lag 240 produsenter og nærmere 300 produkter representert på nettsiden, men Nilsen og Matmerk har håp om 500 produsenter innen året er omme.

Fjellmandel fra Oppdal. (Foto: Eivor Eriksen, Matmerk)

– På sikt har vi mål om å få med rubbel og bit av de små lokale produsentene landet rundt, og vi i Matmerk har et estimert tall om at det dreier seg om rundt 1500 produsenter. Det er kanskje ambisiøst, men vi mener og tror at dette vil bli en side med brukervennlighet som vil innby til å delta. Produsenter som registrerer sine produkter, kan være sikre på at kundene finner dem når de skal velge sortiment, forklarer Nilsen.

Det er gratis å registrere seg som produsent.

Her kan du registrere deg som produsent

Vil gjøre alt mye enklere

Petter Wahl Sekne, som driver Fra Bonden til Kokken og Kokkeløren, uttaler på Lokalmat.no:

– Med Lokalmat.no vil jeg redusere tiden jeg bruker på å lete opp nye produsenter, og samtidig gjøre det enklere å videreformidle informasjon til mine kunder. Mye av denne informasjonen har jo vært tilgjengelig tidligere, men på ulike nettsider. At alt nå blir samlet på én side gjør det hele mye enklere. Derfor er det viktig at den blir komplett, og at alle produsenter av lokalmat legger seg inn, mener Wahl Sekne.

Her kan du lese mer om Wahl Sekne mener, og også hva produsent Elin Klufterud fra Bamsrudlåven mener om den nye portalen Lokalmat.no

Slik kommer du i gang på Lokalmat.no

Les også: Omsetningen av lokalmat skal nå 10 millioner kroner

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Grüne Woche

Internationale Grüne Woche Berlin arrangeres på Messe Berlin fra fredag 15. til søndag 24. januar 2016

Er en av verdens ledende forbrukermesser for landbruk, mat og reiseliv

Over 415 000 besøkende

1650 utstillere fra 70 land

70 landbruksministre fra alle verdens kontinenter og et rekordstort antall utenlandske delegasjoner var innom messen i fjor

Om lag 5000 journalister er akkreditert

I fjor ble det omsatt varer for 48 millioner euro i løpet av Grüne Woche

Nettside: Gruenewoche.de

Norge og Grüne Woche

Norge deltar i år på messen for 29. gang

Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen sammen med Innovasjon

Norge og Norges ambassade i Berlin

I 2016 er vel 70 utstillere fra Nord-Norge, Sørlandet og Østlandet som representerer Norge i Berlin.

Den norske deltakelsen på Grüne Woche er et ledd i å bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon.

Norges deltakelse på Grüne Woche skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv.

Styringsgruppa for Lokalmat.no. Fra venstre: Kay Nilsen (prosjektleder/Matmerk), Richard Hagel (NHO Reiseliv Innkjøpskjeden), Sigrid Helland (VIRKE), Ole Førre Skogstø (Rema), Kari Marte Sjøvik (Norges Bondelag), Nina Mosseby (Landbruks- og matdepartementet), Randi Ledaal Gjertsen (Bondens Marked), Eivind Haalien (Norgesgruppen) og John Petter Løvstad (Norsk Bonde- og Småbrukarlag). Linda Dahlstrøm (Coop) og Bernt Bucher Johannessen (Hanen) var ikke til stede da bildet ble tatt. (Foto: Matmerk)
Powered by Labrador CMS