Du er her

Lofotpilsen sprer seg

Med meget god hjelp av en superutdannet tysk brygger, er Lofotpils i ferd med å feste grepet – langt utenfor Nordland.
Av Morten Holt
Publisert 21.10.2016 10:17


Ingenting overlates til tilfeldighetene når Lofotpils’ bryggerimester Clemens Neumann produserer øl i Svolvær. (Foto: Morten Holt)

Hobbyprosjektet til Thorvardur Gunnlaugsson (59), som kom til Norge fra Island på 80-tallet for å studere fiskeriøkonomi i Bodø, har tatt av.

– Målet er at Lofotpils skal bli akseptert som en naturlig del av det lofotske måltid, og etter hvert håper vi at det skal være helt naturlig å plukke en Lofotpils fra hylla i butikken når lutefisk eller andre lofotprodukter står på menyen, sier Gunnlaugsson.

På havna i Svolvær


Thorvardur Gunnlaugsson serverer en liten prøvesmak. (Foto: Morten Holt)

Han har arbeidet i fiskeribransjen i Norge i årevis, men etter at han etablerte Lofotpils i et produksjonsbygg fra 1937 på havna i Svolvær i 2014, har interessen for mikrobryggeriet bare økt.

– Det har vært langsiktig tenking. Jeg etablerte Lofotpils som selskap høsten 2006. Først åtte år senere var det en realitet. I 2015 ble det produsert 118 000 liter, i år produserer bryggeriet om lag 300 000 liter øl. Neste år håper vi å nå 400 000 liter, som er målet for å få driften i pluss. Vi har kapasitet til å øke produksjonen vesentlig, og per i dag kan vi ha 36 000 liter til gjæring til enhver tid, sier Gunnlaugsson.

Han har investert 22 millioner kroner i etableringen av bryggeriet. Den tyske produsenten Kasper Schultz, som har levert utstyret til bryggeriet, har 338 års erfaring med ølbrygging, så vet hva som skal til for å lage godt øl.

Øl og vinsommelier


I Lofotpils sine lokaler i Svolvær. Fra venstre gründer Thorvardur Gunnlaugsson, bryggerinne Claudia Hasenbein (brygger Clemens Neumanns kone) og daglig leder Andreas Thorvardarson. (Foto: Morten Holt)

Innfrysingstunnelen på det gamle fiskebruket brukes i dag som maltlager. Her er temperaturen stabil. De 1800 kvadratmeterne på det gamle fiskebruket på havnelageret passet utmerket til driften av det nye bryggeriet. Sonedelingen var allerede på plass.

– Det er mange likheter i logistikken for et fiskebruk og et ølbryggeri, mener Gunnlaugsson, som visste at han måtte ha kyndig hjelp, selv om han selv er utdannet både som vin- og ølsommelier. Han var nemlig med på det aller første ølsommelierkurset som ble uteksaminert på Norsk Vinfagskole i 2013.

Tysk bryggerimester

Derfor ble Clemens Neumann (45) ansatt som brygger i november 2014. Én måned og én dag senere hadde han den første flasken med Lofotpils klar.

– Vi var ganske klare på det. Vi skulle ha en tysk eller tsjekkisk brygger, sier Gunnlagsson.

Neumann har seks og et halvt års universitetsutdanning i Tyskland, som de må ha i Tyskland for å bli brygger på Neumanns nivå. Det blir det kvalitetsøl av!

– Et øl skal ikke eksplodere i munnen – og bare forsvinne. Det skal heller ikke gi en dårlig ettersmak. Det skal bygges opp og rundes fint av, mener Thorvardur Gunnlaugssons sønn, Andreas Thorvardsson (29), som ble ansatt som daglig leder for Lofotpils i sommer.

Svolvær-vannet spesielt egnet


Stadig flere paller med Lofotpils går ut fra bryggeriet på kaikanten i Svolvær. (Foto: Morten Holt)

Vannet spiller en helt avgjørende rolle når øl skal produseres, og Thorvardur Gunnlaugsson forteller at Svolvær-vannet viste seg å være spesielt gunstig.

– Det er ekstremt fattig på mineraler og er veldig «bløtt», sier han.

– Den egnede pH-verdien er 6,7, og det vannet vi har i Svolvær viste seg som helt perfekt, sier Gunnlaugsson, som også har produsert et eget øl, Møysalen. Da er vannet hentet fra Lofoten og Vesterålens høyeste fjell.

– Jeg tror at det er våre «snille øl», i forhold til mange andre mikrobryggerier, som har ført til suksessen, mener Gunnlaugsson.

Ni typer øl


Lofotpils' flaskesortiment høsten 2016. (Foto: Lofotpils)

Det startet med tre typer øl; den mest kjente; Lofotpils, samt Hveteøl og Julebrygg. I dag produserer Lofotpils ni typer øl.

Les hele saken i magasinet Horeca (nummer 5 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her