Du er her

Hva betyr god tekst?

Tekst er en bærebjelke i nesten all kommunikasjon. Visuelle virkemidler er viktige, men kan aldri erstatte ordets rikdom og presisjon.
Av Redaksjonen
Publisert 06.05.2019 06:02

Denne saken er skrevet for Hasselknippe AS av Gullaug Pless


Gullaug Pless. (Foto: Feelgood/Hasselknippe)

Hoteller er bevisste på å ha fine bilder og sterke visuelle profiler. Men, når det kommer til tekst, opplever jeg gang på gang at holdningen er «det gjør vi best selv, det er vanskelig for andre å sette seg inn i konseptet, det oppstår fort misforståelser hvis andre skal skrive for oss», også videre. Er du sikker på at det er du som skal gjøre skrivejobben? Har du hørt om «husblindhet»? Det er mange feller å gå i.

Design og foto er viktig, men har du reflektert over at innholdet er hotellets stemme og vel så viktig. Det gjelder å finne den riktige tonen, den som stemmer for deg og ditt hotell. Dersom ingen forstår budskapet i det du formidler og essensen glipper, hva så? I verste fall mister du kunder og fremstår som slurvete, lite troverdig og useriøs. Hvem vil vel det?

Vær nøye

Mitt råd er at du ser nøye gjennom språket og tekstene dine. Er de bra nok? Er det slik jeg vil at hotellet fremstår? Er det korrekt språk og tone? For mange svulstige adjektiver? Gjentakelser? Still deg selv kritiske spørsmål og vær varsom med engelske ord og uttrykk. For all del ikke bland inn svorsk og slang, med mindre det er en bevisst strategi. Humor er sjeldent smart. De fleste blir fanget av ekte og levende formuleringer. Gode historier er bra.

Jeg påstår ikke at det er umulig å skrive godt selv, men skulle gjerne sett at det var mer fokus på det norske språket og musikalske tekster. Jeg grøsser når jeg hører at tekst er en salderingspost og at det er en uviktig prioritering. Blir glad når jeg ser et hotell bruke nynorsk for å forsterke sin identitet.

Tekst er et virkemiddel og håndverk på lik linje med design og fotografi. Godt språk er en viktig i merkevarebyggingen.

Øvelse gjør mester

Det er ikke en medfødt egenskap å skrive bra, det holder dessverre heller ikke å skrive av og til, ei heller å lene seg til at du en gang i tiden var flink i norsk på skolen.

De som skriver interessant, tar pennen fatt hver eneste dag. De jobber med språket hele tiden. Øvelse gjør mester, som med alt annet kreativt arbeid. Være seg håndverk eller kunst.

Vi som lever av å skrive er vant til å «tviste» budskapet for ulike oppdragsgivere. Vi skriver ofte og i ulike sjangre. Som regel skriver jeg tekstene om igjen og om igjen, før de til slutt sitter som de skal.

Å skape den riktige klangen i en tekst handler mye om å bruke de riktige ordene, variere språket og finne en grunntone som kler konseptet.

Skap en god historie

Det å utvikle tekster for et hotell, kan sammenlignes med å skrive en roman. Du skal skape en god historie. Vår fremste språkforsker Helene Uri sier det så fint når hun snakker om sine romantekster; hun vil underholde, fenge og helst berøre leserne.

Og det er vel det alle ønsker å få til? Bedrifter sloss om å bli lagt merke til, sett, hørt og lest. Alle vil lykkes.

Derfor er det viktig å prioritere gode tekster. Budskapet du sender ut er med på å spille frem helheten. Mottakeren sitter igjen med et inntrykk. Tekst er et kraftfullt virkemiddel. Jeg er opptatt av skrivekunst og trives best når bokstavene danser på skjermen. Når språket er originalt og budskapet treffer blink.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Faktaboks

Gullaug Pless

Et knippe gode folk er samlet i Hasselknippes team, og en av dem er Gullaug Pless.

Pless er ansvarlig redaktør for magasinet Feelgood. Hun skriver hver dag, og har et trent øye for gode tekster, enten de er korte eller lange. Å skrive er hennes lidenskap.

Hasselknippe har valgt å kalle henne deres «kunst- og kulturkurator», og er superstolte over å ha henne med på laget. Når hun tar pennen fatt utformer hun sterke budskap for Hasselknippes kunder.

Hun er gjesteskribent for Hasselknippe, og vi begynner med følgende artikkel.

Hasselknippe AS

Kari Hasselknippe er gründeren bak Hasselknippe AS, og som rådgiver og prosjektleder hjelper hun hoteller, destinasjoner og øvrige servicebedrifter med ulike strategier, konsepter og løsninger innen branding, kommunikasjon, markedsføring/PR og kvalitetsutvikling.

I tillegg til strategisk rådgivning er praktisk gjennomføring en svært viktig hjørnestein i alle oppdrag. Derfor har Hasselknippe knyttet til seg spesialiserte miljøer som bidrar med sin spisskompetanse tidlig i prosjektene og sikrer gjennomføring. Hasselknippe forestår overordnet prosjektledelse både før, under og etter produksjon.

Kari Hasselknippe har 25 års erfaring fra ulike kommersielle stillinger innen hotell og reiseliv, hvorav 14 år som salgs- og markedsdirektør ved Grand Hotel Oslo.

Les alle blogginnleggene fra Hasselknippe her

Du kan lese mer på Hasselknippe.com.