Du er her

Fortsetter Kina-suksessen

Beitostølen har landet et historisk Kina-samarbeid på rekordtid. 5 januar signeres en historisk avtale, samtidig med den spektakulære «Harbin International Ice and Snow Sculpture».
Av Morten Holt
Publisert 22.12.2017 00:02


Beitostølen-delegasjonen på den første Kina-reisen til Beijing i september: Fra venstre: Atle Hovi, Bjørn B Jacobsen og Tor Håvard Kolbu. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Mens hele verdens reiselivsindustri hamrer på dørene i Kina, og vil inn på dette gigantiske og eksplosive turismemarkedet, har Beitostølen lykkes å få innpass i Kina på rekordtid.

Fulgt Heibergs råd

For tredje gang siden september, viser Beitostølen ansikt i Kina, når Atle Hovi fra Beitostølen Resort, Tor Håvard Kolbu fra Beitostølen Aktiv & Skiskole, og Bjørn B Jacobsen fra DestinasjonsKirurgene, setter seg på flyet 3. januar, med kurs for 4,6 millioner-byen Harbin. Deltar på reisen gjør også fylkesvaraordfører Aud Hove og Innovasjon Innlandets Kina-ekspert, José Gabriel Chang Calle.

Både Beitostølen Aktiv & Skiskole og Beitostølen Resort, har nå etablert samarbeid med kinesiske partnere, og det blir signerings-seremoni i Harbin.

– Vi har fulgt rådet jeg fikk av Gerhard Heiberg, som vi er så heldige å ha på lag som sparringpartner. Han sa: «Reis til Kina. Få gode kontakter, gjerne flere, og reis tilbake etter kort tid, og ta enda en tur etter det igjen. Da viser dere alvor og seriøsitet. Dette er måten å gjøre det på hvis man vil inn i Kina. Alt handler om personlige relasjoner», forteller Bjørn B Jacobsen hos DestinasjonsKirurgene.

34. «Harbin International Ice and Snow Sculpture»

Beitostølen-delegasjonen er invitert av byregjeringen i Harbin, som offisielle gjester til åpningen av den 34. utgaven av Harbin International Ice and Snow Sculpture Festival, som er verdens største og mest spektakulære is- og snø-skulpturfestival.

Vi nordmenn er mest kjent med denne festivalen fra det kinesiske vasaloppet, som arrangeres rundt nyttår. Det var en del av langløpssirkuset.

Vinter-attraksjoner


Harbin. (Pressefoto fra Beitostølen Resort/DestinasjonsKirurgene)

Programmet i løpet av det fire dager lange oppholdet i Harbin er omfattende. I tillegg til å se nærmere på Harbins mange vinter-attraksjoner, møter de både lederne for den store festivalen, ledere for reiselivsindustrien samt borgemesteren og den politiske ledelsen av byen, som rommer like mye folk som hele Norge.

Regner vi byen og omegn, er det 10 millioner innbyggere i Harbin. Kontrastene til Beitostølens 372 fastboende er store, men det er også dette som trigger Hovi, Kolbu og Jacobsen; at lille Beitostølen evner å kommunisere at Beitostølens storhet, ligger i den gedigne naturen og alle naturgitte opplevelser. Storslått natur er noe kineserne elsker.

Hovi satser på Kina


Harbin. (Pressefoto fra Beitostølen Resort/DestinasjonsKirurgene)

Atle Hovi, direktør og eier, Beitostølen Resort, har hatt noen turer til Kina det siste halve året:

– Hvem hadde trodd det, at jeg utover høsten 2017 skulle starte som pendler Beitostølen-Kina. Det er et eventyr, å komme til et helt nytt og fremmed land, som er så gigantisk på alle sett og vis, med de mulighetene vi har fått til å vise oss fram, og ikke minst muligheten vi får til stadig mer kunnskap om kinesiske vaner og kultur, som er ekstremt viktig, noe også Gerhard Heiberg understreker. Kineserne er gjestfrie, høflige og et seriøst folkeslag å snakke business med. Vi er et godt team som jobber sammen om denne satsingen, som er viktig, med sterkt fokus på klare budskap om hvem vi er, hva vi har å tilby både av type samarbeid og konkrete produkter, sier Atle Hovi, som nå pakker Kina-kofferten for tredje gang siden september.

 – Det er lang flytur til Harbin, over ett døgn faktisk, men jeg ser frem til å reise tilbake til Kina for tredje gang, for å styrke relasjonene ytterligere med turoperatøren vi nå lander samarbeid med i Harbin. Så blir det spennende å se hvilke ideer vi får med oss hjem fra den store is- og snø-skultur-festivalen. Harbin er en skikkelig vinterby, og det er ikke uvanlig med -35, og de bruker vinteren og kulda til å lage verdens største is- og snø-festival med flere millioner besøkende, så dette blir en fargerik opplevelse, sier Hovi.

Imponert i det tøffe og krevende Kina-markedet


Harbin. (Pressefoto fra Beitostølen Resort/DestinasjonsKirurgene)

– Dette erfarer vi til fulle nå. Vi var alle tre i Beijing i september. Fikk gode kontakter. Atle Hovi markerte seg også som keynote-speaker på konferansen, og ble derfor invitert tilbake som keynote til en ny stor vintersport-konferanse i Beijing i november, og nå er vi offisielt invitert til åpningen av verdens største og mest spektakulære is- og snø-skulpturfestival. At lille store Beitostølen på rekordtid har lykkes å få denne aksepten i Kina, er fordi Beitostølen Aktiv & Skiskole og Beitostølen Resort har imponert i det tøffe og krevende markedet som Kina er. Det er imponerende, det må vi få lov å si, sier Bjørn B Jacobsen.

Instruktørkurs

– Vi har jobbet med utvikling av konkrete samarbeidsprosjekt med Harbin helt siden Wintersport-Expoen i Beijing i september, der vi møtte lederne for selskapet som driver skiskole i storbyen. De besøkte oss på Beitostølen for en tid siden, og den gjensidige begeistringen bare øket i styrke. Nå er vi klare for å signere samarbeidskontrakt i Harbin, for utdanning av kinesiske skiinstruktører både i Norge og Kina. Det er fantastisk moro at vi har fått til dette, sier Tor Håvard Kolbu, anerkjent som en av Norges beste kapasiteter innen utdanning av skiinstruktører.

– Målsettingen er å kjøre instruktørkurs både i Kina og på Beitostølen. Når vi får kinesiske vinterturister til Beitostølen, skal vi ha kinesiske ski-instruktører som en del av staben hos oss. Det offisielle Kina satser enormt på å bygge opp ski-interessen i Kina fram mot vinter-OL i Beijing i 2022. Samarbeidet vi utvikler er en naturlig konsekvens av OL-satsingen. Instruktørutdanningen vil også være en viktig døråpner for å få innpass på det kinesiske turistmarkedet for Beitostølens sommerprodukter, sier Kolbu.

Viktig satsingsområde for reiselivsindustrien i Oppland

Oppland fylkeskommune har definert Kina som et viktig satsingsområde for reiselivsindustrien i Oppland. Aud Hove har ikke bare overtatt den politiske stafettpinnen fra tidligere fylkesvaraordfører Ivar Odnes, hun har også i likhet med Odnes samme sterke engasjement for reiselivet, som en av Opplands viktigste og sterkeste framtidsindustrier. Hun ser fram til å kunne bidra for Beitostølen i Kina, når delegasjonen møter sentrale ledere for både reiselivet og byregjeringen i Harbin første uka i januar:

– Det er artig å se at Beitostølen gjennom flere år med målretta jobbing nå opplever gode resultat, og at de har fått invitasjon til Harbin i Kina, med den fantastiske is- og snø-skulptur-festivalen. Det viser at de setter pris på Beitostølen og det lover godt for videre utvikling og samarbeid. Kina er virkelig på reisefot, og er det markedet hele verdens reiseliv jobber for å få en fot innenfor. Og hvorfor skulle ikke kineserne ta turen til Beitostølen og Norge? Vi har jo så mye bra å by på, og vi vet at kineserne er glade i store og flotte naturopplevelser, noe Beitostølen har i rikt monn, til alle årstider. For meg er det inspirerende å kunne delta og bidra med det jeg kan gjøre, når Beitostølen nå er invitert til Harbin, sier fylkesvaraordfører Aud Hove.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her