Du er her

Eksportsuksess for Harahorn gin

Eksporten av håndverksginen Harahorn fra Det Norske Brenneri ligger an til å øke med 1700 prosent i 2017 sammenlignet med i fjor.
Av Morten Holt
Publisert 04.12.2017 06:02


Her er Jarle Nereng (til venstre) er ansvarlig for eksport og nye markeder i Det Norske Brenneri. Her sammen med en tysk fan på Anuga-messen i Köln. (Foto: Det Norske Brenneri)

Harahorn Gin fra Det Norske Brenneri deltok på den store Anuga-messen i Køln tidligere i år, og etterpå har det vært stor pågang fra markeder over hele verden som vil ha den norske håndverksginen.

– Det har vært et eventyr. Vi har økt fra cirka 7000 liter Harahorn i fjor til 50 000 liter i år, sier ansvarlig for eksport og nye markeder i Det Norske Brenneri, Jarle Nereng.


Harahorn på plass hos SAS. (Foto: Morten Holt)

Miniatyrflasker til SAS

Egentlig startet eventyret med en avtale med SAS tidligere i år. Flyselskapet hadde testet en del ulike nordiske gin, og valgte Harahorn som eneste gin ombord i alle sine internasjonale flygninger. Over 250 000 miniatyrutgaver er blitt levert til SAS så langt. 

–  Det er klart at når så mange mennesker får smakt på ginen vår, så gir det ringvirkninger. SAS fikk så stor pågang fra passasjerer som ville kjøpe en flaske ombord, at den nå også er til salgs fra tax-free vognen, opplyser Nereng.

Anuga ga et solid puff


Hans Chr. Riege er Det Norske Brenneris mann i Spania. Dette bildet er tatt i baren på Hotel Urban i Madrid. Det Norske Brenneris importør i Spania det kan selges mellom 30 000 og 50 000 flasker i det spanske i løpet av to-tre år. (Foto: Det Norske Brenneri)

Så kom Anuga, der det Norske Brenneri hadde egen stand. Anuga er verdens største vin- og brennevinsmesse for bransjen i hele verden.

– I løpet av noen få måneder er det skrevet kontrakt med mange ulike markeder, fra Sverige, via Spania til USA, Filipinene, Tyskland og flere søreuropeiske land. Vi har nå eksport- og distribusjonsavtaler i mer enn 15 land, blant dem de aller største markedene for gin. Vi merker at det norske og nordiske slår an - og at mange liker den litt frekke og eventyrlige stilen til Harahorn, melder Odd Johan Nelvik hos Det Norske Brenneri.

– Vi har fått mange gode hjelpere og ambassadører som deler flittig av sine Harahorn-opplevelser over hele verden. Samtidig som vi har ulike personer som hjelper oss med å skaffe de norske råvarene som vi trenger for at Harahorn Gin skal kunne ha den unike smaken som flere og flere verdsetter. Dette betyr mye for et lite håndverksdestilleri og vi er svært takknemlige for engasjementet der ute, sier Nereng.

Mål om 100 00 liter i 2018


Foto: Det Norske Brenneri

At vi bruker norske einerbær, blåbær og rabarbra, blir lagt merke til. Harahorn vant også Vinmonopolets gin-anbud tidligere i år, som betyr at denne håndverksginen finnes på nesten alle Vinmonopol i Norge.

– Det har gått fort i svingene, og vi tror 2018 blir særdeles spennende. Målet er 100 000 liter Harahorn gin i 2018. Dette betyr at vi må utvide og bygge om ved Brenneriet i Grimstad. En ny hall på 1000 kvadratmeter skal komme på plass tidlig i 2018, forteller Jarle Nereng.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Faktaboks

Harahorn Gin

Norsk håndverksgin, lansert november 2015

Det produseres kun 300 liter om gangen, slik at Det Norske Brenneri har maksimal kontroll over kvaliteten.

Fikk gull i San Francisco World Spirits Competition 2016

Vant Gin-tender for lansering partikjøp Vinmonopolet jan.2017.

Vant ny Gin-tender for lansering på over 300 pol sept. 2017

Nå til salgs i over 15 land.