Slik blir Frams nye Explorer Lounge & Bar, utsikt gjennom enorme panoramavinduer på tre sider. (Illustrasjon: Hurtigruten)

Ekspedisjonsskipet Fram skal totalrenoveres

Hurtigruten offentliggjør nyheten om enda et gigantisk oppgraderingsprosjekt. Etter mer enn et 10 år med ekspedisjonsseilinger i noen av verdens mest spektakulære farvann, skal MS Fram gjennom en total forvandling.

Publisert
Eksempel på en minisuite på nye MS Fram. (Illustrasjon: Hurtigruten)

Etter en totaloppgradering våren 2020, vil ekspedisjonsskipet MS Fram få nye suiter og lugarer, mer miljøvennlige motorer, og en full oppgradering av alle fellesarealer, inkludert nye restauranter, barer og et høyteknologisk Hurtigruten Science Center.

MS Fram. (Foto: Sandra Walser/ Hurtigruten)

Skal videreføre Frams arv

– Den originale Fram var det mest kjente skipet av sin tid, og flyttet grensene i polarekspedisjonenes gullalder. Hurtigrutens MS Fram er spesialbygget til å videreføre denne arven. Med denne oppgraderingen vil hun fortsette å sette standarden og sprenge grenser for bærekraftige naturopplevelser, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Slik blir de nye lugarene. (Illustrasjon: Hurtigruten)

MS Fram er spesialbygget for polare farvann. I tillegg til spektakulære opplevelser i Antarktis og arktiske områder som Svalbard, Grønland og Nordvestpassasjen, tar skipet også med seg gjester fra hele verden til varmere farvann som Karibien og Sør-Amerika.

Hjørnesuite på MS Fram. (Illustrasjon: Hurtigruten)

– Helt unike opplevelser

– MS Fram tar med gjestene våre der større skip ikke kommer til. Jeg har alltid brukt ferier og fritid på opplevelser og reiser, og forstår hvor viktig det er med en ekspedisjonsbase som er trygg, komfortabel, fleksibel og samtidig tilbyr gjestene våre den helt unike Hurtigruten-opplevelsen, sier Skjeldam.

Illustrasjon: Hurtigruten

Slik blir nye MS Fram – område for område

Nye lugarer og suiter

Alle lugarer og suiter totalrenoveres, med lyst og moderne interiør preget av skandinaviske naturmaterialer som granitt, eik, bjørk og ull.

Flere suiter akterut har private balkonger, med spektakulær utsikt.

Restaurant Aune – Hurtigrutens nye restaurantkonsept

Illustrasjon: Hurtigruten

Hovedrestauranten forvandles til Restaurant Aune, Hurtigrutens nye restaurantkonsept for den stadig voksende flåten av ekspedisjonscruiseskip.

Restauranten er oppkalt etter skipshandler T. Aune, og skal servere frokost, lunsj og middag i en sosial og uformell skandinavisk atmosfære.

Illustrasjon: Hurtigruten

Les også: Hurtigruten med kokebok

Skipets spesialrestaurant: Restaurant Lindstrøm

MS Fram vil få en helt ny spesialrestaurant. Restaurant Lindstrøm har fått navn etter polarkokken Adolf Henrik Lindstrøm, som var polarheltenes foretrukne kokk på de mest kjente ekspedisjonene.

Rettene vil hente inspirasjon fra tradisjonell norsk matlaging, samtidig som de får en moderne vri, både til frokost og middag.

Hurtigruten Science Center

Hurtigrutens nye høyteknologiske Science Center skal bygges forut på dekk 4. I tillegg til forelesningssaler, vil området få det siste innen høyteknologiske verktøy som berøringsskjermer, forskningsutstyr og andre interaktive hjelpemidler.

Dette blir Expedition-teamets hovedkvarter, og stedet der gjester og mannskap møtes for å få en dypere forståelse for områdene MS Fram utforsker.

Panoramasalongen Qilak blir til Explorer Lounge & Bar

Panoramasalongen Qilak totalrenoveres og gjenoppstår som Explorer Lounge & Bar – med håndlagde drinker og skipets råeste utsikt gjennom enorme panoramavinduer på tre sider.

MS Fram vil dessuten gjennomgå store tekniske oppgraderinger under verftsoppholdet, inkludert en større miljøoppgradering av motorene (til såkalt Tier 3).

Les også: Historisk hurtigrutedåp i Svolvær

Bygger hybridskip

I tillegg til fornyelsen av MS Fram, har Hurtigruten den siste tiden kommet med en rekke nyheter. Selskapet er i ferd med å bygge verdens første hybridskip – MS Roald Amundsen – på det norske Kleven verft i Ulsteinvik.

Skipet vil sjøsettes i 2019, og etterfølges av MS Fridjof Nansen, og et tredje søsterskip i 2021. Nylig ble også MS Richard With totalrenovert.

Les også: MS Richard With; Hurtigrutens største oppgradering

Les også: Nye hybridskip skal seile norskekysten

Les også: Enda et nytt revolusjonerende hybridskip

Fjerner engangsplast

Hurtigruten feiret i år sitt 125-årsjubileum gjennom å fjerne all engangsplast fra alle skip og hoteller.

Til sammen skal Hurtigruten investere over sju milliarder i teknologi, innovasjon og grønne oppgraderinger.

Blant annet blir Hurtigruten det første cruiserederiet i verden som skal drive skip med biogass (LBG) – kombinert med store batteripakker og naturgass (LNG).

Les også: 125 år med Hurtigruten

Les også: Hurtigruten med gigantisk miljøsatsing

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS