Du er her

Britannia Hotel inn i De Historiske

Det kommer nok ikke som noen bombe, men ærverdige Britannia Hotel i Trondheim er blitt medlem av De Historiske Hotel & Spisesteder, fire måneder før hotellet gjenåpnes.
Av Morten Holt
Publisert 04.12.2018 07:05

– Vi gleder oss derfor stort over at kvalitetsreferansen Britannia Hotel blir medlem ved åpning i april 2019, melder administrerende direktør for De Historiske Hotel & Spisesteder, Nils Henrik Geitle, i en pressemelding.

Hotellet er fra før tatt opp som medlem i  The Leading Hotels of the World.

Les også: Britannia inn i eksklusivt selskap

Strenge krav

– Det skal henge litt høyt å være medlem av De Historiske. Vi stiller svært strenge krav. I dag er vi 81 hoteller og spisesteder. Vi mottok i fjor 33 søknader fra hoteller som vil bli med, men det skal være et trangt nåløye. Britannia Hotell har fortjent plassen sin allerede før det står ferdig, fortsetter Geitle.

Britannia Hotel er for tiden inne i det siste året av en treårig totalrenovering etter at det ble kjøpt av Odd Reitan i 2015. Renoveringen har en prislapp på omtrent én milliard norske kroner. Britannia gjenåpner 1. april 2019 som et internasjonalt 5-stjerners hotell.

257 rom når det åpnes 1. april

Med 257 splitter nye rom og suiter, seks restauranter og barer, flott spa og velværeavdeling, ballroom og selskapslokaler, i tillegg til nye konferanse- og møtefasiliteter.

Det blir seks spennende mat- og drikkekonsepter: Fra spennende, uformelle restauranter og barer, til kokkekunst på aller høyeste nivå i Speilsalen, ledet av Christopher W. Davidsen. Britannia Hotel får også en helt ny vinbar ledet av Ulf Dalheim.

Ambisjonen er å bli et av Skandinavias beste hoteller.

Les også: Sølvvinneren i Bocuse d'Or 2017, Christopher W. Davidsen, åpner restaurant i Speilsalen på Britannia Hotel.

Les også: Ulf Dalheim skal drive vinbaren på Britannia Hotel.

Økt historisk interesse

– Visjonen er å skape et reisemål i seg selv. Vi er glade for å kunne bli medlem av De Historiske Hotel & Spisesteder, og vi mener at vi har truffet blink på hva som er viktig for våre gjester. Britannia Hotell oser av historie og kvalitet, så det er en god match, forteller hotelldirektør Mikael Forselius.

Folks interesse for autentiske opplevelser er økende, og stadig flere nordmenn velger norgesferie. På får år har andelen økt med 17 prosent.

Hotellet blir ikonisk

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland, mener Britannia Hotell blir ikonisk, og ikke bare for Trondheim.

– Dette er et hotell som landet fortjener. At et slikt topphotell velger å bli med i De Historiske er et signal i markedet om hvilke kvaliteter og nivå De Historiske jobber med, sier Bratland.

Hun er heller ikke overrasket over veksten til De Historiske. Ifølge en undersøkelse utført av Innovasjon Norge sier 62 prosent at de vil besøke historiske bygninger og steder i løpet norgesferien.

– Mange av oss som reiser på ferie- og fritidsreiser jakter på meningsfulle, personlige og minneverdige opplevelser. De Historiske har blitt en godt synlig aktør i hjemmemarkedet og merkevaren blir forbundet med unike og gode opplevelser. Mange reisende ønsker nettopp å oppleve noe som er unikt og har sin egen sjel, forteller Bratland.

Nye hoteller inn i De Historiske

Britannia Hotell er ett av de fem som kom igjennom de 670 standardkriteriene som De Historiske stiller til sine medlemmer.

Les mer om Britannia Hotel på Dehistoriske.no.

Disse hotellene er med i De Historiske

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca