Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Beitostølen satser på Kina

Beitostølen, med rekordtrafikk både i fjor og så langt i år, ligger ikke på latsiden. Nå satses det offensivt mot Kina.

Publisert
Beitostølen er klare for å innta det enorme kinesiske markedet. Og; hva er vel bedre at vi varmer opp med god kinamat på Beitostølens eget Beijing House, sier direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort (t.h), sjefen for Beitostølen Aktiv & Skiskole, Tor Håvard Kolbu, og PR-strateg Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

5. september reiser lederne for Beitostølen Resort, Beito Aktiv og DestinasjonsKirurgene til Beijing for å presentere verdensproduktet Beitostølen for turoperatører og kinesisk presse. Allerede kommende vinter er planen at Widerøe skal fly kinesiske turister direkte fra Helsinki til Leirin, flyplassen i Valdres.

Det er mildt sagt friske kontraster mellom Beitostølens 372 fastboende, og Kinas 1,3 milliarder, eller Beijings 20 millioner innbyggere, nesten fire ganger flere enn Norges befolkning.

Atle Hovi. (Foto: Morten Holt)

Kina - en turistgullgruve

– Hele verdens turistindustri snakker om Kina, og ikke uten grunn. Dette er en turistisk gullgruve, både fordi volumene er enorme hvis man først får innpass på dette markedet, og det faktum at ingen andre nasjoners turister legger igjen mere penger på sine utenlandsferier enn nettopp kineserne. Så her skal vi være tidlig ute fra Beitostølens side, også fordi interessen for naturopplevelser, vinter og vintersport er stor og sterkt voksende i Kina, ikke minst som følge av vinter-OL i Beijing i 2022. 300 millioner kinesere ønsker å lære seg å gå på ski, forteller rapportene. Vi står ovenfor et marked som er litt som verdensrommet; dimensjonene er ufattelige, sier direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort i en pressemelding.

«World Winter Sports Beijing»

Han er den ene av de tre lederne fra Beitostølen som reiser til den store «World Winter Sports Beijing», som er både vintersportmesse og et internasjonalt vintersport-forum. Messen går fra 7. til 10. september, og konferansen over de to første dagene.

De to andre som reiser er sjefen for Beitostølen Aktiv&Skiskole, Tor Håvard Kolbu, og PR-strategen Bjørn B Jacobsen fra DestinasjonsKirurgene.

208 utstillere fra 18 land

På messen får kinesisk publikum og kinesisk presse møte Beitostølen blant 208 utstillere fra 18 land.

Tor Håvard Kolbu. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Det er mange destinasjoner fra store vintersportnasjoner som Sveits, Østerrike, Canada, Sverige og Finland. Men, vi reiser ikke til Beijing for å være veggpryd. Vi drar til Kina for å bygge posisjon for verdensproduktet Beitostølen, med sterke kvaliteter i alle ledd, en destinasjon vi tror passer kineserne som hånd i hanske, ikke minst fordi de er veldig opptatt av store naturopplevelser, frisk luft og rent vann. Framtidig snøsikkerhet er et unikt pre vi skal snakke høyt om i disse tøffe klimatider, der vinterdestinasjonene i Mellom-Europa allerede strir med snøfattighet, sier Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene, med ansvar for PR-opplegget.

– At vi parallelt med å presentere hvem vi er og hva vi har å by på, kan presentere planene for en ny skreddersydd charterrute mellom Helsinki og Leirin, flyplassen I Valdres, med 1,5 times flytid fra den finske hovedstaden og direkte inn I fjellheimen, er sjølsagt et budskap som forsterker våre markedsmuligheter, understreker både Hovi, Kolbu og Jacobsen.

Beijing har som nevnt vinter-OL i 2022. Kina har store ambisjoner om å hevde seg. Pr i dag er det rundt 11 millioner skiløpere i Kina, et tall som skal økes radikalt til 26 millioner innen 2022.

En eventyrlig mulighet

For Beito Aktiv, som driver skiskole for turister på alle ferdighetsnivå, og for daglig leder Tor Håvard Kolbu, som også er instruktør og utdanner skilærere, representerer Kina en eventyrlig mulighet:

– Når vi ser prognosene kineserne opererer med, for hvor mange millioner kinesere som kommer til å drive med skisport og skilek i årene framover, er det gedigne tall som faktisk er litt vanskelig å forholde seg til. Bare i Beijing alene, er målsettingen til byregjeringen at det skal være 8 millioner mennesker på enten skøyter og is, eller ski og snø, når vinter-OL starter om 5 år.

Bjørn B Jacobsen. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Dimensjonene og volumene er kolossale. Beijing alene definerer behovet for å utdanne 1.500 «senior managers of ice & snow sports», og 25 000 «winter and social sports instructors», altså rådgivere og instruktører i utdanningssektoren.

– For oss som driver skiskole og snøbasert opplevelsesproduksjon med snørafting og andre eventyrlige opplevelser, er dette naturlig nok spennende, når vi vet at vi om ikke så lenge kan få store kinesiske grupper til Beitostølen, i alpinbakkene og i langrennsløypene, sier Beito Aktiv-sjefen.

Sportsturisme øker

– Såkalt sportsturisme øker med 14 prosent årlig, og er det raskest voksende segmentet i verdens turismemarked. Utviklingen er eksplosiv i Kina, også innenfor denne sektoren. Beijing-OL har utløst en voldsom vintersport-boom i Kina. Myndighetene har store ambisjoner om å få fram egne utøvere til OL, og her har vinter-Norge og ikke minst Beitostølen mye å hente, påpeker Bjørn B Jacobsen.

Leirin, flyplassen i Valdres, er en sentral del av Beitostølens Kina-satsing. Planen er at kineserne skal flys fra Helsinki til Leirin, med Widerøes 78-seters fly. Widerøe er klare til å fly, og nå jobbes det med turoperatører i Kina.

Via Finland

– Nesten alle kinesere som kommer til Norden, flyr inn via Helsinki. Derfor satser vi på en ny charterrute mellom Helsinki og Leirin. Vi har etablert et særskilt klyngeprosjekt der et 16-tall selskaper i Valdres og Hallingdal deltar, med ett felles mål: Å få på plass nye charterruter til Leirin. Innovasjon Norge er med på klyngelaget, og Oppland fylkeskommune har gitt underskuddsgaranti på 1,5 millioner kroner for chartersatsinga, der vi også jobber med nye chartere fra både København og Moskva foran kommende vintersesong, men akkurat nå er fokuset på Kina, sier Atle Hovi, initiativtaker til klyngeprosjektet.

Gerhard Heiberg spiller en sentral rolle i det meste som handler om Norge og Kina.'

– Han har et unikt kontaktnett i Kina, ikke minst inn mot de øverste politiske lederne i bade Kina og i Beijing, og vi er veldig glade for at vi har han på lag som en verdifull samtalepartner, sier Bjørn B Jacobsen, som har dialogen med Heiberg.

– At han ser Leirin som en glimrende hub for all innkommende trafikk fra Kina, enten vi snakker treningsgrupper eller vanlige vinter- og skiturister, og enten om de skal til Lillehammer-området eller Beitostølen, er sjølsagt av stor betydning for vårt arbeid med å utvikle Leirin som landets første rene charterflyplass.

Beitostølen skal være en del av en Norges-paviljong på Beijing-messen. Innovasjon Norge har det overgripende ansvaret for paviljongen, og her deltar blant andre også selskaper som Swix, Madshus og Rottefella, som naturlig nok ser store muligheter i det enorme kinesiske vintersportmarkedet.

Over 500 pressefolk vil være til stede på «World Winter Sport Beijing», og lage stoff til rundt 2000 ulike mediakanaler; TV, radio, aviser og sosiale medier.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS