Alna Margarinfabrik har blitt til Alna. (Illustrasjonsfoto: Alna)

Alna Margarinfabrik blir til Alna

Tradisjonsrike Alna Margarinfabrik flytter til nye lokaler i Vestby i Akershus utpå vårparten, har fått en ny grafisk profil og skifter navn. Nå heter produsenten bare Alna.

Publisert
Ny logo for Alna.

Alna Margarinfabrik har alltid fokusert på horeca- og storhusholdningsmarkedet. Omsetningen har økt jevnt og trutt, og bedriften omsatte for om lag 110 millioner kroner i 2016.

Salgssjef hos Alna, Trond Halvorsen. (Foto: Morten Holt)

Nytt navn, lang historie

– Vi skal, som vi har gjort siden Alna Margarinfabrik ble startet i 1938, legge ekstra stor vekt på kvalitet og smak, og målet er å ta nye markedsandeler i årene som kommer, sier salgssjef Trond Halvorsen, som er tilbake i selskapet etter noen år i andre bedrifter.

Gjennom denne lange reisen, har fabrikken alltid vært omtalt som «Alna» på folkemunne. Nå tar de i bruk navnet de fleste kjenner dem som. For å skape ytterligere assosiasjoner til den tradisjonsrike driften, har Alna også fornyet den grafiske profilen.

Grafikken viser opphav

Den grafiske profilen skal gi assosiasjoner til et industrielt kjøkken, med fontvalg og farger som er tydelig inspirert av 30-tallet. Bildematerialet fremhever menneskene som står bak driften, og ny webside sørger for at dette skal komme tydelig frem. Kommunikasjonsbyrået Leidar står bak fornyelsen.

– Vi ville få frem hva Alna står for, nemlig samarbeid, initiativ og langsiktighet. Sammen med Alna har vi derfor kommet frem til et annerledes utrykk som skiller seg ut fra konkurrentene. Alna har en viktig historie, og vil være modig i måten de viser den frem, sier en representant fra Leidar.

Industrielt kjøkken på sitt beste

– 2017 vil bli et spennende år for oss på Alna. Ikke bare har vi ny visuell profil men også et splitter nytt produksjonslokale på Vestby. Her vil vi kunne produsere enda flere gode matvarer, ha et velutstyrt prøvekjøkken for produktutvikling og muligheter for en mer effektiv hverdag, uttaler daglig leder Lars Joramo, og fortsetter:

– Vi på Alna er opptatt av at maten vi lager skal være så godt som hjemmelaget. Gode råvarer, rene smaker og et minimum med kunstige tilsetningsstoffer er vårt mantra. Våre produkter skal være ren og sunn, laget på en forsvarlig måte, slik som folk vil ha. Gjennom tre generasjoner har vi på Alna dyrket en stå-på-kultur. Når vi har fått en idé eller påtatt oss et ansvar, går vi helhjertet løs på oppgaven. Vi liker å bli utfordret og elsker å utvikle gode produkter for våre kunder.

Les også om Alna i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 1 2017)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Alna AS

Lokalisering:  Haslevangen, men flytter til nye lokalen i Vestby i Akershus fra våren 2017.

Etablert: 1938.

Daglig leder: Lars Joramo.

Eiere: Hovedeiere er Jørn og Jahn Christian Ulrichsen (Handelsselskapet Alna AS), 83,37 %, Sonja Ulrichsen Holding, 16,63 %.

Årsverk/ansatte: 40 (27 i produksjonen, 13 i administrasjon og ledelse).

Marked: Horeca (40 %), dagligvare (30 %), import/handelsvarer (30 %).

Areal: 5200 kvadratmeter i de nye lokalene i Vestby.

Historie: Det hele startet med margarinproduksjon i lokaler på Alna (et par hus bak Hells Angels lokaler). Produksjonen ble flyttet i 1962 til nye lokaler i Haslevangen i Oslo, og utviklet seg videre, og omfatter i dag mange andre produkter, som oljer, majoneser, majonesbaserte salater, pizzasauser, dressinger, ketchup, salater, rører, egg i lake etc..
Dette er produkter som bedriften i dag leverer til storhusholdning, dagligvare, ferdigmatprodusenter og industri over hele landet. På 80-tallet utvidet Alna Margarinfabrik sitt produktsortiment med en rekke import og handelsvarer (bl.a. hermetiske frukter og grønnsaker, pasta, ost, tortillas, bacon etc.). I 2017 flyttet bedriften til Vestby i Akershus.

Nettside: Alna.as

Leidar

Leidar er et fullservice-kommunikasjonsbyrå med kontorer i Oslo, Kongsvinger, Sveits, Belgia og England.

Leidar har tidligere jobbet med Berggren, en annen mataktør, hvor de også fornyet profil, emballasje og salgsmateriell. 

I tillegg har de jobbet med profilering av sjakk-appen «Play Magnus». samt design og teknisk utførelse av websiden til ECOHZ, en leverandør av opprinnelsesgarantier til selskap som vil konsumere fornybar energi.

Nettside: Leidar.no

Powered by Labrador CMS