Du er her

Alipay vinner innpass

– Vi er i en god startposisjon med Alipay i Norge, og nå begynner vi også å vinne innpass i det norske markedet. Hotellet The Thief var første kunde.
Av odd@vanebo
Publisert 05.12.2017 06:02

Det opplyser Stein Erik Moe, styremedlem i Apay Nordic.

Moe er daglig leder i konsulentselskapet Gture AS og med-gründer av GoDigitalChina, som bistår Apay Nordic med å introdusere i Norden på verdens største online- og mobilbetalings- og livsstilplattform, som drives av Ant Financial Services Group.

Thie Thief første kunde

– The Thief var første norske kunde da vi presenterte Alipay i september. Siden er flere gode restauranter blitt med, blant andre Dinner og Südost. Det er naturlig ettersom Alipay promoverer såkalt «smart turisme» («smart travel»).Innenfor retail er vi foreløpig inne i to butikker i Paleet i Oslo, og er i god kommunikasjon med en rekke fremtredende retailere i hovedstaden, opplyser Moe.

Ellers tidlig ute: Hurtigruten skiltes på kinesisk og luksusbutikker i Oslo ansetter kinesiske ansatte.

Sverige og Danmark


Kundens app skannes i butikken, og beløpet trekkes fra hans eller hennes konto i Kina for å overføres til butikkens konto gjennom Alipay.

I høst ble lanseringen i Danmark eksponert gjennom en pressekonferanse i København, hvor det ble opplyst at «520 millioner Alipay-kinesiske brukere nå kan oppdage de danske kjøpmennene og deres tilbud via Alipay på smarttelefonene».

APay Nordic AS forestår lanseringen i Danmark i samarbeid med 2paynow, teknologiplattformleverandøren for Alipay i Europa. Pressekonferansen ble avholdt på Skt. Petri Hotel, som allerede er Alipay-bruker.

Med på arrangementet var også Illums. Miklos Bengtsen, CFO i Illums sier i pressemeldingen: – Kina er et svært viktig marked for dansk retail, og vi er glade for å se at APay Nordic nå innfører Alipay i Danmark, noe som ytterligere vil styrke fordelene ved Danmark som et kinesiskvennlig reisemål. Vi er også stolte over at vi er en av de første brukerne i København.

– Kundeopplevelse har alltid stått på toppen av vår agenda. Økningen av kinesiske turister til Danmark, vil gjøre det lettere for dem å finne oss og våre produkter og tjenester. Derfor bestemte vi oss for å ta i bruk Alipay i våre butikker. Vi tror dette vil få dem til å føle seg hjemme mens de opplever Danmark, uttaler Chris Birger Jensen, administrerende direktør i København Optik (Lindberg).

Fanger opp FITs

Per Holte, leder av Scandinavian Tourist Board (STB), uttalte:

– Kinesiske turister, spesielt frie uavhengige turister – såkalte FITs – i Norge og Norden har økt raskt de siste årene, og Kina har blitt et svært viktig marked for den skandinaviske reiselivsnæringen. Vi har jobbet med GoDigitalChina for å tiltrekke FITs siden 2016 med suksess. Sammen med APay Nordic introduserte vi Alipay-tjenester i Norge og det nordiske markedet i september. Nå med dette partnerskapet med Alipay, vil vi videre støtte dem ved å distribuere Alipay-tjenester i denne regionen, som vil styrke konkurransefordelene Norge og Norden har som et kinesisk-vennlig reisemål.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Faktaboks

Alipay

Operert av Ant Financial Services Group, er Alipay verdens største mobil- og online betalingsplattform.

Etter lansering i 2004, har Alipay nå over 520 millioner aktive brukere og over 450 finansinstitusjon partnere globalt.

Alipay har utviklet seg fra en digital lommebok til å forestå linnføring i livsstil. Brukere kan hente en taxi, bestille hotell, kjøpe filmbilletter, betale regningsregninger, gjøre avtaler med leger eller kjøpe markedets beste produkter direkte fra Alipay-appen.

Alipays betalingstjeneste er nå inne i mer enn 30 land over hele verden, og samarbeider med over 250 utenlandske finansinstitusjoner og betalingsløsningsleverandører for å muliggjøre grenseoverskridende betalinger for kinesere som reiser utenlands.

Alipay støtter for tiden 27 valutaer. Norge var det 12. landet der tjenesten ble lansert (høsten 2017)

Alipay er eid av Kinas nest rikeste mann, Jack Ma. Hans selskap Ant Financial inngår i Alibaba Group.

Les mer på Intl.alipay.com