brun-undredal-hovebilde2_resize

20 000 innom Undredalen for å smake slowfood hvitost

Vareopptellingen etter sesongen 2012 viser at 20 000 besøkende besøkte Undredal i år, og nå ønsker turistmålet å utvide sesongen. – Vi har det utrolig flott både høst og vår, og nå om vinteren er det helt spesielt her, sier Leif Inge Underdal fra Opplev Undredal som jobber med turisme i bygden med 70 fastboende i Sogn og Fjordane.

Publisert

Foto: Undredalsost.no

Undredalen er et sertifisert ”slow food” sted med mål om å skape bærekraftig turisme uten at folk skal gå og stå i kø. Det er viktig for Undredalen å skape varig vekst og bosetning.

– Her er det kun sakte mat som gjelder. Da er det ekstra kjekt å se at vi har hatt omsetningsøkning på 10-11 prosent på turistanlegget for ost, med tilknyttet dagligvareforretning. Det har vært krevende å få lønnsomhet i anlegget som er bygget opp siden 1999, butikken er fra 1919. Men potensialet er at vi kan øke på formidling, servering og overnatting, sier Underdal. Strategien er å utvikle unike kvalitetsprodukt til en bra pris.

Finner veien

E16 går 6 kilometer fra Undredal, og det betyr at både bussreisende, cruiseturister og andre finner veien.

– Det er økende interesse for vår hvite geitost, som har en annen og mer spesiell modning som foredler osten, forklarer Underdal.

– Den typiske hvitosten herfra er Sognekvitost og så har vi en Kvit Undredal, som er en mer kontinental type ost og kan minne om parmesan når den er vellagret. Denne er laget av 100 % geitemelk. Vi har gode kontakter mot mellom-Europa for videre læring og utvikling.

Hvit og brun

– På Grüne Woche deler vi våre hvite og Brun Undredal. Vi ønsker oppmerksomhet om både Sognefjordområdet og Nærøyfjorden Verdensarvområde her i Sogn. Vi kan bli bedre til å vise frem fjord og fjell i vinterdrakt, det kan være fint å forlenge sesongen utover. Jeg gleder meg til dialogen med folk, sier Leif Inge Underdal.

Fra Sogn og Fjordane deltar også Kystvilt, Gloppen Hotell og Ciderhuset Balholm på Grüne Woche.

Les mer på Undredalsost.no

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

"
Powered by Labrador CMS