Mariann Solaas, daglig leder i Matfra.no med kalv på Ottestad gård i Kvæfjord. (Foto: Matfra.no)
Mariann Solaas, daglig leder i Matfra.no med kalv på Ottestad gård i Kvæfjord. (Foto: Matfra.no)

Lanserer digital markedsplass for lokalmat fra Sør-Troms

Tirsdag 15. oktober lanseres en helt ny kanal for kjøp og salg av lokalmat. Matfra.no, tidligere Foodspot, fra Harstad, håper det skal føre til økt omsetning av lokalmat fra Sør-Troms – og etter hvert også nasjonalt. 

Publisert

Bedriften bak, tidligere kjent som Foodspot, har arbeidet med løsningen de siste to årene. Den nye plattformen gjør det enkelt for lokalmatprodusenter å tilgjengeliggjøre sine varer for kundene. Bonden legger ut varene sine, kunden trykker «kjøp» og betalingen gjøres digitalt. Gründer Mariann Solaas har ett mål for øye: Å gjøre kortreist mat tilgjengelig for alle, overalt.

Krevende salg

Solaas påpeker at dagens situasjon for lokalmatsalg er krevende:

– Bønder ønsker å selge mer lokalt, men det er krevende å få til. Befolkningen ønsker å handle mer lokalt, men tilgangen på slike varer er for lav i butikkjedene. Vårt mål er å bygge en ny kjøpskultur for mat, sier hun.

Løsningen er laget i samarbeid med de som skal selge varene - blant annet Kvæfjord Matkultur, et nettverk av lokalmatprodusenter og -selgere i og rundt Kvæfjord.

Avhengig av at salget gjøres lettvint

– Mange har prøvd å lage slike webløsninger for direktesalg av lokalmat, men ingen har lyktes så langt, mener gründer Mariann Solaas.

– Vår strategi er at løsningen aller først må passe godt for dem som produserer maten vår. De har krevende dager med drift av gården, og er avhengig av at salget gjøres lettvint, sier hun videre.

Mariann Solaas, daglig leder i Matfra.no med kalv på Ottestad gård i Kvæfjord. (Foto: Matfra.no)
Mariann Solaas, daglig leder i Matfra.no med kalv på Ottestad gård i Kvæfjord. (Foto: Matfra.no)

Konseptet med lokalmatsalg over web har vært testet ut i form av en prototype under navnet «Foodspot». En av kundene som har handlet herfra, Liv Kristin Lauritzen fra Kilbotn, er fornøyd med å ha tilgang på slike varer:

– Jeg liker konseptet. Jeg liker å støtte lokale bedrifter og produsenter, og ikke minst smaken av lokale råvarer, sier Lauritzen​.

Utvikles ut av Troms etter hvert

Harstadbedriften er fornøyd med erfaringene de har opparbeidet seg ved å drifte denne – men er glad for å nå lansere en ny løsning som kan tas i bruk nasjonalt.

– Planen nå er å drifte den nye markedsplassen i Sør-Troms, se til at alt fungerer, og så satse i nye norske regioner, sier Solaas, som ikke enda har konkludert hvor de skal satse videre.

– Vi har en prosess på det nå – men vi ser at kombinasjonen av større byer og et matproduserende omland er gunstig for oss.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Matfra.no

Utviklingen av markedsplassen er finansiert av blant annet Samfunnsløftet, Innovasjon Norge og Harstad Gründerfond – i tillegg til masse egeninnsats fra gründer selv og medlemmene i Kvæfjord Matkultur.

Før nyttår sa Solaas opp jobben sin og satset fulltid på bedriften. Det nye navnet – Matfra.no - er valgt ut sammen med designbyrået Hipp Hurra i Harstad.

IT-utviklingen er gjort av Oslo-baserte Feed, som også har blitt medeier i selskapet. Feed er deleid av det finske IT-konsernet Reaktor og har en internasjonal kundeportefølje.