Linnea Finnskogen Liv Bekkeli18

Vil tilby kortreist mat over grensen

Linnea Finnskogen øker stadig omsetningen, og ble kåret til Gasellebedrift i fjor. Nå satser også bedriften, i samarbeid med svenske produsenter, på en egen nettbutikk.

Publisert

Liv Bekkeli driver Linnea Finnskogen. (Foto: Morten Holt)

E-handel er i sterk vekst. Fremdeles er det hjemmeelektronikk som dominerer netthandelen, der om lag 20 prosent av alt kjøp foregår via nettet, men ekspertisen tror det i fremtiden blir økt salg av matvarer over nettet.

Foto: Linnea Finnskogen

På sikt tror vi at e-handelen kan øke med 25 til 30 prosent – hvis dagligvarer inluderes. Det begynner å bli mer og mer vanlig at matvarer også bestilles via nettet, sier Arne Andersson, som er e-handelsspesialist i PostNord, til svd.se.

Kortreist mat over grensen

Torsdag 12. mars inviteres det til et møte om «kortreist mat over grensen» på Morokulien, på grensen mellom Sverige og Norge (helt sør i Hedmark).

– Vi er i startfasen med et prosjekt med å starte nettbutikk for lokale produsenter i Sverige og Norge, og inviterer til er en presentasjon av hvordan vi kan få til en nettbutikk tilpasset de forskjellige behov, opplyser Liv Bekkeli i Linnea Finnskogen AS, som ble kåret til Gasellebedrift i 2013.

"

Foto: Linnea Finnskogen

Gasellebedrift i 2013

Fra en omsetning på 1,2 millioner kroner i 2010, nådde sirupsfirmaet en omsetning på 2,5 millioner kroner i 2013.

Det ble produsert mellom 35 000 og 40 000 flasker. Og alt lages for hånd. Til og med etikkene settes på manuelt!

Nye produkter

Kreklingsirup og multesirup ble lansert i 2013. (Foto: Morten Holt)

Linnea Finnskogen utvikler stadig nye produkter, som både forbrukere og proffbransjen setter pris.

– Vi har noen nye produkter, multesirup og kreklingsirup. Den siste laget vi i begrenset mengde, og ble utsolgt før jul. Det betyr at vi må få inn mye mer bær til høsten, opplyser Liv Bekkeli.

God etterspørsel

– Begge bærtypene er ganske røffe (stein og skall), og må siles godt før det has på flaske. Når det gjelder multesirupen lar vi også multene ligge i halvtørr fransk hvitvin (bør være mye syre) i fire dager for at den skal bli riktig, forteller Bekkeli.

– Etterspørselen etter våre siruper er god, og vi selger spesielt mye til dagligvare, gårdsbutikker og kafeer. En del kokker har også tatt i bruk sirupene – med gode tilbakemeldinger, sier hun.

15 produkter i porteføljen

– Vi har laget en god del syltet gresskar, et produkt som er spesielt kjent hos de litt eldre i befolkningen, ofte brukt i fiskesuppe. Ellers passer det også til ost og kjøtt (a la chutney), sier Bekkeli.

I tillegg til sirupstypene, har Linnea Finnskogen også utviklet andre produkter, som geitramssaft, olivenolje og rapsolje med granskudd. – Granskudd på olivenolje er for eksempel egnet i salater, forteller hun videre.

Linnea Finnskogen har nå om lag 15 forskjellige produkter i porteføljen.

Du kan les mer om dem på Linnea-finnskogen.no

Les mer om Linnea Finnskogen i en tidligere publisert artikkel her (2011)

"
Powered by Labrador CMS