EyvindHellstrømAquavit5

Nå lanserer Hellstrøm akevitt

Først kom rødvinen. Så fulgte han opp med en hvitvin. Begge har fått strålende kritikker. Nå lanserer Norges mest kjente kokk, Eyvind Hellstrøm, sin egen akevitt, Hellstrøm Aquavit, i samarbeid med Mostue. Akevitten finner du i Vinmonopolets bestillingsutvalg.

Publisert

Etter en rødvin og en hvitvin lanserer nå Eyvind Helletrøm også sin egen akevitt i god tid før julebordsesongen. (Foto: Stian Broch / stianbroch.com)

Produktet, som har fått navnet Hellstrøm Aquavit, er et prosjekt mellom Eyvind Hellstrøm og importøren Moestue Grape Selections.

Eyvind Hellstrøm og Mostue lanserer Hellstrøm Aquavit. (Foto: Stian Broch / stianbroch.com)

Hellstrøm Aquavit er en norsk akevitt produsert hos K.G. Puntervold i Grimstad.

Les om Hellstrøms rødvin her

Les om Hellstrøms hvitvin her

Om den nye akevitten

Eyvinds mål var å lage en elegant akevitt der sitrus dominerer smaksbildet og hvor karven er mindre fremtredende enn i de tradisjonelle akevittene. Hellstrøm Aquavit anbefales til norske tradisjonsretter som fårikål, torsk, lutefisk, rakfisk, sild, pinnekjøtt, ribbe, og smalahove.

Hellstrøm Aquavit er laget av nøytral potetsprit, slik tradisjonen for norsk akevitt tilsier. Videre er destillatet lagret på 500 liters sherryfat som er brukt til oloroso-produksjon. Krydderdestillatet er Hellstrøms egen resept og inneholder blant annet karve, anis, stjerneanis, sitrus, appelsin, fennikel, koriander, einerbær og paradiskorn.

"

(Foto: Stian Broch / stianbroch.com)

Akevitten er lagret minimum i 12 måneder på fat av ulik alder for å oppnå kompleksitet.

Hellstrøm Aquavit

Pris: 380 kroner (Vinmonopolets bestillingsutvalg)

Nettside: Mostue.com

I den neste utgaven av Horeca (nummer 6 2012) kan du lese mye mer om Hellstrøms nye akevitt, samt se smaksnotatene

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS