MondelezLOGO1

Kraft Foods blir til Mondelēz International

Denne uka feiret Mondelēz International, verdens ledende produsent av sjokolade, kjeks og godteri, lanseringen av sitt nye globale navn. Feiringen er en del av et verdensomspennende arrangement for Mondelēz Internationals mer enn 100 000 ansatte i 80 land. 

Publisert

Mondelēz International, tidligere kjent som Kraft Foods, produserer noen av verdens mest kjente varemerker. Norske bestselgere inkluderer Freia melkesjokolade, Oreo kjeks, Tassimo kaffemaskiner og kapsler, Regia kakao, Stimorol og Bassets godteri. Selskapet har i dag 500 ansatte i Norge, og holder til på Rodeløkka i Oslo.

– Dette er spesielt for oss. Vi lanserer vårt nye navn, Mondelēz International - et globalt kraftsenter som vil glede mennesker over hele verden, sier Irene Rosenfeld, styreleder og administrerende direktør i Mondelēz International.

36 milliarder dollar i omsetning

Navneendringen kommer som et resultat av at selskapet 2. oktober sluttførte fisjoneringen av sin nordamerikanske dagligvaredrift. Det nye navnet, Mondelēz International, skal vekke assosiasjoner til en ”verden av deilige produkter”.

– I all beskjedenhet er vi verdens beste nyetablerte bedrift, med 36 milliarder dollar i omsetning og kjente og kjære merker som Cadbury, Jacobs, LU, Milka, Nabisco, Oreo, Tang og Trident, sier Irene Rosenfeld, styreleder og administrerende direktør i Mondelēz International.

Sterke posisjoner

Med 13 milliarder dollar i omsetning, representerer Europa 37 prosent av Mondelēz Internationals marked og spiller en avgjørende rolle i den globale strategien.

– Mondelēz International er en klar leder i det europeiske snackmarkedet som anslås å være på 335 milliarder dollar, med sterke posisjoner innen sjokolade, kjeks, godteri og kaffe. Allerede som nummer 1 i 10 viktige land, er vi unikt posisjonert for å kunne levere topp resultater i et utfordrende økonomisk miljø, sier Tim Cofer, president for Mondelēz International Europa.

Fairtrade

Som verdens største kjøper av Rainforest Alliance sertifisert kaffe og fairtrade sertifisert kakao, fortsetter Mondelēz International å fokusere på sine ambisiøse mål for bærekraft, og er for eksempel godt på vei til å nå målet om at 100% av kaffebønnene til selskapets europeiske kaffemerker skal være produsert på bærekraftig vis innen 2015.

Mondelēz International har eksistert på det norske markedet siden 1892, først som Freia, og senere som Kraft Foods.

Tilbake til Freia

– Selv om navnet er nytt, kan vi spore vår historie i Norge tilbake til etableringen av Freia, og i dag starter vi på enda et kapitel. Vi skal feire denne dagen med å gjøre det vi er best til: Å skape små, gode øyeblikk, sier Dina R. Thune, administrerende direktør i Norge.

Vår nåværende virksomhet i Europa og Norge er eid av Mondelēz International, men selskapsnavnet vil være det samme frem til 29. april 2013. Kraftfoods.com-adressene fungerer fortsatt, men dere kan allerede nå begynne å oppdatere systemene deres med våre nye adresser.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS