Illustrasjonsfoto: Norwegian Adventure Company
Illustrasjonsfoto: Norwegian Adventure Company

Blir markant aktør i nordnorsk reiseliv

Svolværbaserte Event Group slår seg sammen med explorercruise- og opplevelseselskapet Norwegian Adventure Company (NAC) for å skape større kraft innen event, opplevelser og kystcruise i Nord-Norge.

Publisert
Jim Eide (fra venstre), Nina Kristine Madsen-Geelmuyden og Fredrik Geelmuyden. (Foto: Norwegian Adventure Company)
Jim Eide (fra venstre), Nina Kristine Madsen-Geelmuyden og Fredrik Geelmuyden. (Foto: Norwegian Adventure Company)

Det nye selskapet blir en markant aktør innen sitt segment i nordnorsk reiseliv.

Krise gir grobunn til innovasjon og nye muligheter

– Vi etterlever Winston Churchills mantra om å aldri kaste bort en god krise, sier en smilende Fredrik Geelmuyden i NAC.

2020 ble et krevende år for både Event Group og NAC, men også en mulighet for videreutvikling og innovasjon.

– Vi har testet ut nye konsepter, andre måter å jobbe på, og lært utrolig mye, sier medeier Nina Kristine Madsen-Geelmuyden som sammen med ektemannen har gründet og drevet NAC siden 2012.

– Med bråstopp i norsk reiseliv har vi begynt å tenke nytt rundt samarbeidsformer og konsolideringer, da mange bedrifter er små og sårbare for konjunkturer nasjonalt og internasjonalt, tilføyer Jim Eide. Han er gründeren som i femten år har utviklet opplevelser for grupper og bedrifter i Nord-Norge med base i Lofoten, mens Fredrik og Nina Kristine kom fra andre roller i norsk næringsliv før de startet opplevelseselskapet, som blant annet har gjort seg bemerket med utvikling av toppturseilasen Arctic Haute Route og andre båtbaserte opplevelser i nord.

Blir en av de største i Nord-Norge innen sitt segment

Norwegian Adventure Company byr på fantastiske turer i Lofoten. Skrova til høyre bak i bildet. (Foto: Sverre Hjørnevik/Norwegian Adventure Company)
Norwegian Adventure Company byr på fantastiske turer i Lofoten. Skrova til høyre bak i bildet. (Foto: Sverre Hjørnevik/Norwegian Adventure Company)

– Vi har kjent hverandre lenge, har vært gode konkurrenter, og hatt samtaler siden våren 2020 om felles muligheter, sier Jim Eide.

Han forteller at begge selskapene har jaktet på hver sin kant etter nye samarbeidsformer med virksomheter som utfyller hverandre det siste året, og at man over sommeren fant sin perfekte match i hverandre.

– Med Event Groups solide erfaring innenfor leveranse av opplevelser i bedriftsmarkedet i kopling med NACs evne til å skape innovative opplevelser innen opplevelsesturisme og kystcruise, ser vi at vi utfyller hverandre og skaper en helt ny type reiseselskap, som vil evne å ta større markedsandeler og bli en av de største og mest markante opplevelseselskapene i nord, sier Eide.

Med hjertet i nord

– Vi som driver selskapet, er alle lidenskapelig opptatt av at landsdelen fortjener både opplevelser, kystkultur, historie og mat i verdensklasse formidlet gjennom lokalt eierskap og vertskap. Nord-Norge er vakrest i verden, men vi er i tøff konkurranse med mange andre fantastiske destinasjoner, så vi må strekke oss etter de unike kombinasjonene av lokale opplevelser, natur, aktivitet, kultur & kulinarisk. Med det nye selskapet får vi et godt utgangspunkt for å bygge videre på dette, sier Eide, som blir daglig leder i det sammenslåtte selskapet som vil hete Norwegian Adventure Company.

Helhetlige, skalerbare opplevelseskonsepter

– Internasjonale agenter i de store markedene i Nord-Europa, USA og Asia vil, når koronaen har lagt seg igjen, etterspørre skalerbare og helhetlige opplevelseskonsepter med høy kvalitet. Det nye selskapet skal ta en tydelig posisjon for å tilby unike opplevelser i det arktiske Nord-Norge, forteller Fredrik Geelmuyden, som blir arbeidende styreleder i selskapet med ansvar for forretningsutvikling.

Industrialisering

Opplevelser i nord treffer en megatrend, med et stort internasjonalt potensial, og mange aktører har kommet til de siste årene.

Nina Kristine-Madsen-Geelmuyden mener at norsk reiseliv består av mange dyktige, små aktører, men et fåtall med ambisjoner om å skalere.

– Det er behov for aktører i reiselivsnæringen som kan utvikle helhetlige opplevelseskonsepter med tilstrekkelig kvalitet. En konsolidering i bransjen med lokalt eierskap, vil kunne skape sterkere aktører, mer innovasjon og bedre opplevelsesprodukter, Fremover vil vi fokusere på å bygge stein på stein, men i et langsiktig perspektiv er det naturlig å tenke seg at selskapet kan bli innlemmet som en del av en større industriell aktørs satsning innen reiseliv og transport. Dette synes vi er en riktig kurs å legge kompassnålen på, sier Madsen-Geelmuyden.

Norwegian Adventure Company (NAC)

Norwegian Adventure Company ble startet av Nina Kristine Madsen-Geelmuyden og Fredrik Geelmuyden i 2012.

Selskapet er et explorercruise- og opplevelsesselskap som utvikler og produserer opplevelser i Nord-Norge, med misjon om å skape opplevelser i verdensklasse for moderne eventyrere hele året.

I 2017 lanserte selskapet blant annet toppturseilasen Arctic Haute Route, som de siste tre årene har hatt mer enn tusen skikjørere på topptur langs Atlanterhavskysten mellom Lofoten og Tromsø. Selskapet har kontorer i Oslo og Henningsvær.

Event Group (EG)

Event Group ble etablert i 2010 av Jim Eide, og er et event- og opplevelsesselskap som designer, selger, skreddersyr og produserer unike opplevelser i Nord-Norge, og jobber med å skape minnerike opplevelser for familie og venner, samt bedrifter på kick-off, teambuilding, strategisamling eller ledersamling.

Selskapet har kontor i Svolvær, og med utgangspunkt i Lofoten, Helgeland, Finnmark og Svalbard, har man skapt sin egen versjon av et eventselskap.

EG tilbyr reiser etter skreddersøm med lokalkunnskap i eventyrlige omgivelser gjennom hele året.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS