BenJerryThrone-HolstSolheim1

Norsk Ben & Jerrys selger mest i verden

Fredag mottok franchisetakerne av den foreløpig eneste norske Ben & Jerry’s-iskrembaren selskapets egen ”Heck of a Year Award”. Siden februar i år har Kjetil Hamre og Henrik Motrøen drevet den Ben & Jerry’s som selger mest iskrem i hele verden.

Publisert

Norgessjefen Alexander Throne-Holst og den internasjonale sjefen for selskapet, Jostein Solheim. (Foto: Anette Thorendahl)

I løpet av de siste fem månedene har Ben & Jerry’s iskrembar på Paleet i Karl Johans gate solgt over 150 000 kuler med iskrem, noe som er best blant alle selskapets iskrembarer i hele verden. For den sterke innsatsen mottok franchisetakerene, Kjetil Hamre og Henrik Motrøen, Ben & Jerry’s egen ”Heck of a Year Award” sist fredag.

Prisen ble delt ut av både norgessjefen, Alexander Throne-Holst og den internasjonale sjefen for selskapet, Jostein Solheim.

Riktig folk og beliggenhet

– Vi brukte god tid på å finne frem til riktige personer til å drive iskrembaren og finne riktig beliggenhet før Ben & Jerry’s endelig kom til Norge. Det er dette nøysommelige arbeidet vi ser resultatet av nå. Iskrembaren i Oslo har blitt den mestselgende i hele verden og utmerker seg i tillegg med enestående service og personale, sier Solheim.

Foto: Anette Thorendahl

Han får støtte fra den norske sjefen for den kjente iskremprodusenten, Alexander Throne-Holst, som legger til at det ikke er noen spøk å jobbe i en iskrembar.

– Det er tøft å jobbe med å lage is. Man skal i tillegg alltid være blid og yte god service – selv når man har mange kunder. Kundeservicen man får i iskrembaren i Karl Johan gjør at man får den ultimale Ben & Jerry’s-opplevelsen, forteller Throne-Holst.

Spist av hver fjerde osloborger

For franchisetakerne Kjetil Hamre og Henrik Motrøen var møtet med Ben & Jerry’s en helt ny opplevelse og forteller at kundene er stolte over å kjøpe isen her.

– Når man har jobbet med iskrem i rundt 20 år har man hørt mange store ord om hvordan det er innad i Ben & Jerry’s. Dette er første gang store ord har blitt små for min del. For eksempel hørte jeg på forhånd at Ben & Jerry’s ikke har kunder, men fans – og det har de virkelig, sier Motrøen.

Den enorme salgssuksessen tilsvarer ifølge de to at hver fjerde osloborger har spist en kule is fra Ben & Jerry’s. Prisen mener de er et tegn på at de har funnet oppskriften på både god is og suksess.

– Denne prisen betyr svært mye for oss og viser at vi har fått til det vi ville. Prisen er også kjempestas for våre ansatte. Vi har her fått til en topp logistikk og funnet et førsteklasses personale som yter god service i et lite lokale med mange folk, forteller Hamre.

– Iskrem gjør deg glad

Jostein Solheim, som er sjef for det internasjonale Ben & Jerry’s, har selv jobbet med iskrem i rundt 16 år. Han synes selv etter så lang tid at det stadig er fascinerende å jobbe med disse produktene.

– Mennesker blir glade av iskrem. Det å ha muligheten til å gjøre folk glade med produktene våre gjør Ben & Jerry’s til noe mer enn bare iskrem. Fansen vår er også svært engasjerte i det vi driver med. I tillegg er morsomt å fortelle i selskaper at man jobber med iskrem – det blir fort en snakkis, sier Solheim.

– Man blir også fort den mest populære pappaen på skolen, legger Alexander Throne-Holst til.

– Jeg får ofte tegninger fra andre barn på skolen. Faktisk har jeg også fått tegninger fra unger som viser hvordan vi kan gjøre ting bedre hos oss, forteller han.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS