Vår eple og solbær3 nett

Fruktmost utviklet for å passe ulike typer mat

Tre år har det tatt Fellesjuice å utvikle VÅR 2008 - en ren most av frukt og bær som er laget spesielt for å passe til ulike typer mat - akkurat som vin. Målet er å innta restaurantbransjen og gi vin hard konkurranse på drikkekartet. I samarbeid med Kulinarisk Akademi og fruktdyrkere har fruktsorter, modningsgrad og blandingsforhold blitt nøye studert og testet.

Publisert

Ny fruktmost for restaurantbransjen, Vår eple og solbær. (Foto: Tine)

- Vi har lagt like mye lidenskap og vitenskap i dette som ved produksjon av de beste viner, sier Asbjørn Tandberg, utviklingssjef i FellesJuice AS, et heleid datterselskap i TINE-gruppen.

Resultatet VÅR er et helt nytt Sunniva-produkt fra FellesJuice.

I første omgang lanseres to smaker, VÅR Eple og Solbær og VÅR Eple, Kirsebær og Aronia.

Produktene

* VÅR Eple og Solbær har en ren, frisk smak med tydelig syre­struktur. Den gir en kompleks smak som sitter lenge i munnen og som passer godt til småretter med lyst kjøtt og sopp, og er et ypperlig følge til chèvre og andre smaksrike oster.

* Vår Eple, Kirsebær og Aronia har en middels fyldig, syrlig smak av modne bær som sitter godt i munnen, med et snev av jordsmonn. Den har en kompleks og balansert ettersmak og passer godt til kjøtt- og viltretter, med tilbehør som kryddersmør og soppsaus.

Planen er å ha et titalls varianter i løpet av noen år.

Vår med eple og solbær. (Foto: Tine)

- Ellers kan vi ikke hevde at vi har et produkt som passer til ulike typer mat, sier Tandberg. Blant annet kan han røpe at de for 2009-årgangen nå jobber med å utvikle ytterligere to varianter som skal prøves ut i løpet av høsten.

Tenker som en vinprodusent

- Vi ønsker å skape en kultur for at det også er annet enn vin og andre alkoholholdige drikker som kan utvikles spesielt for å passe til mat, sier Tandberg. FellesJuice er unike ved at de tenker som en vinprodusent. Så vidt de vet er det ingen andre tilsvarende miljøer som har utviklet denne type alkoholfrie produkter spesielt med henblikk til å passe til ulike typer mat, verken i Norge eller i utlandet. Tandberg ser derfor potensial for VÅR også utenfor Norges grenser.

- Drømmen er å komme inn på Lafayette i Paris og på velrenommerte restauranter også i utlandet. Tandberg tror trendene vil gi drahjelp til internasjonal satsing. For mens vi nordmenn drikker mer vin, går vinkonsumet i mange europeiske land ned. Her kan VÅR komme inn som et godt alternativ - en drikk som beriker matopplevelsen, men uten alkohol.

Eksklusiv årgang

VÅR lages av frukt og bær fra Lier og omegn og presenteres i en eksklusiv, spesialdesignet flaske av Johan Verde. Designet for øvrig står Design House bak.

I fjor høst ble VÅR Spesialitet-godkjent, en merkeordning som gir forbrukeren en garanti for spesiell kvalitet og matopplevelse.

- Dette er et gjennomtenkt, gjennomarbeidet, banebrytende konsept som har meget tiltalede helhet på et høyt kvalitetsnivå, sier Tore Jarmund som er Spesialitet-ansvarlig i KSL Matmerk.

Fine Dining

Vår 2008 kommer i et svært begrenset antall på bare 2000 flasker. Den blir bare å finne på noen få utvalgte restauranter og delikatesseforretninger hvor man er mer enn gjennomsnittlig opptatt av drikke i kombinasjon med mat.

Senere i høst skal produksjonen økes til 30 000 flasker som blir 2009-årgangen. Det er «fine dining» og delikatesseforretninger i inn og utland som er hovedmålgruppen.

Les mer i neste nummer av Horeca (nr. 6 2009)

Du kan abonnere på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS