Fanta 1-9
Fanta 1-9

Coca-Cola utfordrer kategorien for konsentrerte drikker

Med Fanta 1+9 bland selv tar Coca-Cola Drikker AS for første gang steget inn i kategorien for konsentrerte drikker i norsk dagligvarehandel. Allerede i løpet av 2010 er målsetningen at nysatsingen Fanta 1+9 bland selv tar markedsandeler opp mot ti prosent, og bidrar til vekst for hele kategorien.

Publisert

Coca Cola Drikker AS lanserer Fanta 1:9 bland selv.

Husholdningsdrikken Fanta 1+9 bland selv lanseres i norsk dagligvarehandel 1. februar.

Nyskapningen blir tilgjengelig i tre smaker; Orange Lemon, Red Berries og Ice Tea Peach.

- Kategorien konsentrerte drikker er stor i Norge, selv om den har vært preget av en svak volumnedgang de siste årene. Erfaringer vi har gjort oss fra tidligere lanseringer i nye kategorier gjør at vi venter vekst i hele kategorien når vi nå introduserer Fanta 1+9 bland selv, sier Vibeke Hansen, kommunikasjonssjef i Coca-Cola Drikker AS.

- I strupen på springvannet

32 prosent av det nordmenn drikker hjemme er springvann. Bare fem prosent av væsken vi får i oss på hjemmebane er husholdningsdrikker som saft og andre "bland-selv-produkter". Dette er en andel Coca-Cola Drikker mener Fanta 1+9 bland selv kan bidra til å løfte.

Vibeke Hansen i Coca-Cola Drikker AS:

- Vi ønsker å gjøre alle de som kjenner Fanta fra før nysgjerrige på det nye produktet. På sikt håper vi å få nye grupper til å drikke husholdningsdrikke som et supplement eller som variasjon til springvannet. Potensialet er stort når vi nå "går i strupen" på springvannet, dette blir rent tilleggsvolum, mener Vibeke Hansen.

Tror på rask suksess

Kombinasjonen av en av verdens sterkeste merkevarer, tre smaker som har blitt svært godt mottatt i tester og at blandingsforholdet 1:9 er sterkere enn hos de fleste andre merker gjør at Coca-Cola Drikker tror forbrukerne raskt vil omfavne Fanta 1+9 bland selv. Også erfaringer fra andre land gjør Coca-Cola Drikker optimistiske.

Da produktet selv ble lansert på Island i høst, tok den raskt store markedsandeler. Allerede ved årsskiftet var den nummer to i kategorien.

God respons i dagligvarehandelen

Responsen fra norsk dagligvarehandel, tyder også på at Fanta 1+9 bland selv raskt kan bli en hit blant forbrukerne her hjemme.

- Dagligvarekjedene har vært svært positive. Kjedeforhandlingene pågår riktignok fortsatt, men alt tyder på at produktet får svært god listing når det blir lansert neste måned. I løpet av 2010 tror vi det er fullt mulig å ta en markedsandel på opp mot ti prosent i denne kategorien, sier Vibeke Hansen, og legger til at satsingen på konsentrerte drikker var et naturlig steg å ta for Coca-Cola Drikker AS.

- Vi lever av å selge alkoholfrie drikkevarer og er i dag inne i drikkevarekategorier som brus, vann, sportsdrikker, energidrikker og varme drikker som te og kaffe. I tillegg har vi såkalte stilldrikker som iste. Vi ønsker å tilby en komplett portefølje av alkoholfrie drikkevarer, og nettopp derfor er dette en viktig og naturlig lansering for oss, sier Hansen.

Fakta om Fanta 1 + 9 bland selv

* Smakene er utviklet av verdens største juiceprodusent, The Coca-Cola Company. Alle tre variantene produseres og tappes av det islandske leietapperiet Vifilfell for Coca-Cola.

* Fanta 1+9 bland selv er ikke tilsatt sukker og inneholder 80 prosent råsaft. Som navnet avslører skal en del med Fanta 1+9 bland selv blandes med ni deler vann. Dermed blir en 0,7-liters flaske med Fanta 1+9 bland selv hele syv liter ferdig drikke.

* Fanta 1+9 bland selv lanseres på 0,7L, og den klassiske og spennende Fanta Splash formen skiller seg fra andre flasker i handelen.

* Flaskene har 2,50 i pant og inngår i det etablerte pantesystemet til Norsk Resirk. Plasten i flasken blir resirkulert etter panting.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS