Fortsatt rekordforbedring for Tine

Tine Gruppa hadde et driftsresultat på 364 millioner kroner i første kvartal, en økning på 37 millioner kroner mot samme periode i fjor.

Publisert

Salg av melk og brunost hadde en positiv utvikling i kvartalet, mens de totale salgsinntektene likevel var lavere enn første kvartal 2015. Dette skyldes i hovedsak plassering av påsken og færre salgskampanjer.

– Tine har arbeidet med forbedringstiltak som skal styrke konkurransekraften og bedre resultatet. Det skal vi fortsette med. Det er gledelig å se at vi har gode tall for salg av både søtmelk og brunost. Samtidig er salget lavere i første kvartal. Men vi har gode planer for innovasjoner og salg fremover, sier konsernsjef Hanne Refsholt i Tine i en pressemelding.

Det forbedrede driftsresultatet knytter seg i hovedsak til gevinst ved salg av avviklede anlegg.

Det har vært en positiv start på året for kategorien søtmelk. Nedgangen var lavere enn tidligere og det var vekst i både volum og verdi i første kvartal. De laktosejusterte produktene og TineMelk Ekstra Lett utviklet seg godt.

Brunostkategorien og Tine hadde vekst både i volum og verdi første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Vellykket Moods of Norway-kampanje har bidratt til meget positivt salg for Tine i første kvartal.

Salgsinntektene for Meieri internasjonalt var 684 millioner kroner i første kvartal 2016, en økning på 12,1 prosent i forhold til første kvartal 2015. Driftsresultatet i første kvartal 2016 ble 23 millioner kroner, en økning på 15 millioner kroner i forhold til første kvartal 2015. Dette skyldtes hovedsakelig økt salg og bedrede marginer hos datterselskapene, spesielt i USA.

Målt i volum var salget av Jarlsberg fem prosent høyere i første kvartal 2016 mot tilsvarende periode i 2015. Salget i Storbritannia og USA har økt med henholdsvis 13 og sju prosent fra samme periode i fjor.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS