Det Norske Måltid Tingvollost nett

Det Norske Måltid: Døråpner for lokale produkter

Kraftkar fra Tingvollost ble Årets produkt i Møre og Romsdal i år som i fjor. - Konkurransen er en fin måte å dokumentere kvalitet på, sier Egil Smith-Meyer i det familiedrevne gårdsysteriet Tingvollost.

Publisert

Egil Smith-Meyer og Kristin Waagen i Tingvollost produserer ti tonn ost i år. Den vellagrede blåskimmelosten Kraftkar er kåret til Årets produkt i Møre og Romsdal to år på rad. (Foto: Det Norske Måltid)

Ostegründerne Egil Smith-Meyer og samboer Kristin Waagen er glad for å få en ny bekreftelse på at Kraftkar holder god kvalitet. Tidligere i år hentet de også hjem sølv i Nordisk Ostefestival i Danmark.

Dominoeffekt

- Seieren i fjor og hederlig omtale i den nasjonale finalen i Det Norske Måltid har vært en døråpner for oss. Når kjøkkensjefer på noen av de beste restaurantene her til lands har satt Kraftkar på menyen, har det hatt en dominoeffekt; etterspørselen er stigende over hele landet samt fra flere land nedover i Europa.

Smith-Meyer forteller at det som startet som en hobby på Saghaug Gard i Tingvoll kommune på Nordmøre, etter hvert fyller de fleste av døgnets timer. Tre generasjoner har allerede fulltidsjobb og vel så det og antallet arbeidsplasser øker. Det er investert et tosifret millionbeløp i ysteri, nytt fjøs med melkerobot og en biologisk rensedam. I år regner de med å ha en årsproduksjon på ti tonn ost, en solid økning fra ett tonn i 2005.

- Osten er en spissing av virksomheten, og det er på dette området gården vil vokse i årene framover. Vi opplever at manglende kunnskaper hos forbrukerne er en utfordring, og derfor er Smaken av Norge viktig for å framheve kvalitet på bekostning av prisfokus.

Patenterte ostenavn

Ostehistorien på Tingvoll er bare seks år gammel, Tingvollnavnet og gården har imidlertid røtter mange hundre år tilbake. I produktutviklingen har Tingvollost hentet inspirasjon fra historien og gitt ostene navn etter personer som levde i området i middelalderen. Ved siden av Kraftkar, tilbys blant annet Mild Mester, Edel Frue, Mektig Høvding, Vismann og Bondelykke. Ostenavnene har de nå tatt patent på.

- Navnene har i seg selv vært salgsfremmende. De er med på å underbygge den norske identiteten ostene våre har, det at de er håndlaget og dermed skiller seg fra mengden, sier den nykårede vinneren av Årets Produkt i Møre og Romsdal 2009.

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS