Du er her

Vokser kraftig med miljøvennlige serveringsprodukter

Greenway-Norge, som selger miljøvennlige serveringsprodukter, vokser kraftig. Fra en omsetning på 1,9 millioner kroner i 2016, ble 10-millionersgrensen nådd i 2018.
Av Redaksjonen
Publisert 25.01.2019 06:02


Foto: Greenway-Norge

Greenway-Norge har siden 2010 bare jobbet med bionedbrytelige, bærekraftige og komposterbare produkter fra hurtigvoksende fornybare vekster. Selskapet hadde i 2017 en vekst på 106 %, og i 2018 en vekst på mer enn 150 %.


Jan-Erik Pavels Smith. (Foto: Morten Holt)

For å få status som gasellebedrift, må man minst ha doblet omsetningen på fire år, og samtidig ha et godt plussresultat. Greenway-Norge har de to siste årene hatt drøyt 10 ganger gasellehastighet.  

Markedet «tar av»

– Det er veldig gøy å se at markedet for bionedbrytelige produkter er på vei til å ta av. Vi er både stolte og ydmyke over å se veksten og det faktum at både små og store bedrifter heier på miljøet og på oss, sier daglig leder i Greenway-Norge, Jan-Erik Pavels Smith.

– Vi passerte 10 millioner kroner i omsetning i bare miljøvennlige serveringsprodukter før jul 2018, noe vi er stolte av med to personer på heltid, sier han videre.

Les også: Greenway Norge er aller første i verden som tilbyr svanemerkede engangsartikler av typen Naturesse til matvarer (publisert 2015)

Fra prat til handling


Foto: Greenway-Norge

– Kan du si noe om hvilket område dere vokser dere mest?

– Vi vokser egentlig på alle områder, men vi ser en konkret dreining på områder der det lenge var mye prat og lite handling. Eksempelvis vokser drikkeglass og salatcontainere laget av bionedbrytelig PLA, som erstatter tradisjonell plast mye. Det samme gjør burgerbokser/matcontainere laget av restfibre fra sukkerrør. Bestikk i CPLA og treverk, samt generelt produkter i laget av treverk vokser jevnt og trutt. Vi ser også at komposterbare kaffekopper med PLA som fuktsperre vokser mye da PLA ikke blir mikroplast slik eksempelvis plasttypen PE blir, forklarer Pavels Smith.

Les også: Elvebredden Catering har byttet ut absolutt all emballasje med bionedbrytbare produkter av typen Naturesse fra Greenway-Norge AS (publisert 2018)

Miljøvennlig servering


Greenway-Norge-gründer Jan-Erik Pavels Smith. (Foto: Greenway-Norge)

– Hva tenker du om 2019?

– Vi tenker at veksten i miljøprodukter bare vil fortsette å vokse, og at det over tid bare vil være miljøprodukter som blir levert. Reisen med miljøsøkelys på servering har så vidt startet, og hele bransjen fokuserer nå på miljø – noe som er veldig bra.

– Alle de små og store kundene som tar samfunnsansvar og heier på miljøet gjør nå en investering. Ved å velge miljøprodukter som er på lag med naturen, bidrar de til økt volum, som igjen vil bidra til at prisene over tid vil gå nedover, sier Pavels Smith.

Maksscore på miljø, bærekraft og etisk handel

Greenway-Norge får også gode skussmål av NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

– Greenway-Norge har oppnådd maksscore 460 av 460 mulige poeng i deres kartlegging på miljø, bærekraft og etisk handel. For 2018 er det 6 % av våre leverandører som har fått denne scoren, og vi setter stor pris på at Greenway-Norge jobber godt på dette området, slik at vi kan være sikre at vi tilbyr bærekraftige varer og tjenester til våre medlemsbedrifter, sier Helle Kernen i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

Les også: Greenway-Norge og NHO Reiseliv Innkjøpskjeden samarbeider (publisert 2017)

Les mer på Greenway-Norge.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca