Du er her

Visit Geilo leverte solid overskudd i 2015

Flere regionale destinasjonsselskap sliter som følge av manglende finansering og nasjonale strukturbindinger. Det lokale destinasjonsselskapet Visit Geilo har lagt strukturdebatten bak seg og har gått nye veier for å oppnå lønnsomhet og vekst. 2015 ga et et solid overskudd på over 200 000 kroner.
Av Morten Holt
Publisert 22.02.2016 17:42

– Nyheten om at Sylvia Brustad tar sin hatt og går etter bare fire og en halv måned i sjefsstolen er et symbol på hvordan regionale destinasjonsselskap har det om dagen. Det er en evig kamp om finansiering. Strukturelle bindinger som Hamarregionen Reiseliv opplever, tapper organisasjonen for penger, folk mister entusiasmen og reiselivsbedriftene mister både lojalitet og troverdighet, mener turistsjef Pål Knutsson Medhus på Geilo i en pressemelding. 

Må tørre å tenke ut av boksen!


Turistsjef for VisitGeilo, Pål Knutsson Medhus.

Visit Geilo har latt struktur- og landsdelsdebatten bak seg, og har gjort flere nye grep for å drive både lønnsomt og effektivt. Visit Geilo er nå i sluttfasen for å oppnå sertifiseringen for å bli en bærekraftig reiselivsdestinasjon. Forsvarlig drift av det lokale destinasjonsselskapet er en sentral suksessfaktor i dette arbeidet. 

– Man har i lengre tid vært mer opptatt av selve organiseringen og hvordan det ser ut på kartet eller hva det skal hete. Så har man glemt å finne ut hva det er man burde samhandle om, og hva fordelene eller ulempene av samarbeidet kunne bli, sier Medhus. 

Jobbe smart og målrettet

– Vi konsentrerer oss nå om å få folk til fjells, men gjør selvfølgelig strukturelle grep der hvor dette er hensiktsmessig. Men først og fremst handler det om å jobbe smart, målrettet og velge de riktige samarbeidspartnerne. Det er svært gledelig å se at våre tiltak har gitt umiddelbare resultater med et solid overskudd i 2015, sier turistsjefen. 

I flytsonen

Visit Geilo er i flytsonen og har i løpet av det siste året opplevd en solid medlemsvekst fra 147 medlemmer i 2014 til hele 221 medlemsbedrifter i dag. Organisasjonen er også slanket med to årsverk.

Når medlemsbedriftene i tillegg har hatt en gjennomsnittlig omsetningsvekst på 12 til 15 prosent i 2015, har dette også bidratt til mer klingende mynt i kassa til det lokale destinasjonsselskapet. 

Strategiske samarbeidsavtaler


Denne uka er alpinbakker over hele landet fylt opp med vinterferieturister. Her fra Trysilfjellet. (Foto: Morten Holt)

Visit Geilo evner nå å bite fra seg i markedsarbeidet, og jobber både smartere og mer utradisjonelt enn tidligere. 

Visit Geilo har i løpet av det siste året inngått en partnerskapsavtale med Hol Kommune, og jobber nå mer relasjonsbasert opp mot andre internasjonale og nasjonale markeder. På flere områder har det lokale destinasjonsselskapet inngått strategiske samarbeidsavtaler med andre destinasjoner der hvor man har felles interesser. 

Sykkeltraseer


Illustrasjonsfoto: Morten Holt

– Sykkelprosjektet er et godt eksempel der vi har et tett samarbeid med andre destinasjoner i både Hallingdal, Valdres og Trysil. Felles erfaringer og utfordringer for å legge til rette for best mulige traseer for terrengsyklistene, og samtidig kunne verne om vår kulturarv, gjør at vi lærer av hverandre og kan levere et bedre tilbud til våre besøkende, sier Medhus. 

– Det er alltid mer effektivt å samarbeide med folk som har erfaring. Da slipper vi å kaste bort tiden på opplæring, sier Medhus. 

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)