Starbucks antiskvulpepropp.jpg

Vil snu nedgang med anti-skvulpe-propp

Den amerikanske kaffekjeden Starbucks falt før helgen over 12 prosent på Nasdaq-børsen i New York. Selskapet tar nå hånd i hanke bl.a. ved å ta i bruk en såkalt ”splash stick”.

Publisert

Les også: Rullende espressobar

Selskapet har meldt av at de forventer et dårligere år i 2008 enn i 2007.

Overskuddet vil bli mindre, fordi det amerikanske salget er stagnert. Og det er første gang på åtte år at overskuddet ikke vokser.

Taper for McDonald’s

Forbrukerne har åpenbart ikke lengre råd til den dyre kaffen, forteller nettstedet fastfood.no. Konkurransen er blitt hardere fra McDonald's og Dunkin' Donuts, som serverer en kopp vanlig kaffe for 1,39 dollar (NOK 7) mot Starbucks 1,55 dollar (NOK 7,75).

Involverer kundene

Starbucks involverer nå sine kunder, deres ønsker og klager med en særlig hjemmeside. Første brukergenererte innovasjon: en pinne, som holder kunden fra å søle med kaffen.

Starbucks allierer seg med kundene som gremmer seg over varm kaffe som skvulper opp gjennom drikkehullet.

Ny oppfinnelse

Løsningen er, at kaffekjeden nylig – uten det store virak – lanserte en ny oppfinnelse, en ”splash stick”, en slags plastpropp til drikkehullet, som likner Starbucks-brandet med sirenen. Det kan man lese om i USA Today.

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS