Du er her

Vil skape kundeopplevelser som berører

Kari Hasselknippe har hatt nøkkelroller både på Holmenkollen Park Hotel og Grand Hotel. Nå hjelper hun hoteller, restauranter og gründere for å bli mer synlige og tydelige i markedet.
Av Morten Holt
Publisert 26.06.2019 14:02

– Jeg følte at tiden var inne for å gjøre noe annet. Jeg har jobbet mye med kommunikasjon, salg og markedsføring, og så noen muligheter i dette. I Hasselknippe AS hjelper jeg hoteller og andre servicebedrifter med å utforme strategier, konsepter og løsninger innen branding, kommunikasjon og implementering, sier Kari Hasselknippe, som startet firmaet sitt i 2016.

Født inn i hotellfamilie

Kari Hasselknippe har 25 års fartstid fra hotellbransjen, de siste 14 årene som salgs- og markedsdirektør ved Grand Hotel i Oslo. Etter Hotellhøgskolen i 1991, var hun mange år på Holmenkollen Park Hotel Rica (nå Scandic Holmenkollen Park). Hun har også drevet familierestauranten Pizzastua i Asker i to år.

At det ble hotell, var ingen tilfeldighet. Både far Ivar og onkel Finn var en gang markante hotellprofiler i Oslo.

– Det at jeg er født inn i en hotellfamilie, har ført til at jeg alltid har hatt en lidenskap for hotell og hotelldrift, sier hun.

Kundeopplevelser som berører

I oppstartsfasen brukte hun nettverket sitt for å gjøre seg kjent, Grini Hjemmebakeri ble en av hennes første kunder. Siden har hjemmebakeriet opplevd en svært hyggelig oppblomstring.

– Målet mitt er å skape kundeopplevelser som berører. Med det mener jeg bærekraftige konsepter, god kommunikasjon, funksjonelle og gode digitale brukeropplevelser som gir resultater i form av økt fortjeneste. «Hvordan skal dette stedet skille seg ut i mengden»?, er noe jeg alltid har i bakhodet.

Hun mener at en merkevare ikke skal behøve å betale for positiv omtale, men gjøre seg fortjent til det gjennom relevans og aktualitet.

– Start med å fortelle historier om din merkevare hver dag, i de kanaler du selv eier, oppfordrer hun, og fortsetter:

– Å knytte til seg et nettverk av personer som har innflytelse, gir mange fordeler. Det kan kanskje virke utfordrende, men det virker og bedriften vil lykkes i enda større grad enn før. Jeg har flere eksempler på at målrettet arbeid er veien å gå.

Hva er egentlig historien?


– Det dreier seg om å fortelle en historie, sier Kari Hasselknippe. (Foto: Siw Pessar)

– Det dreier seg om å fortelle en historie, få frem visjonen og verdiene på en interessant måte, forklarer Kari Hasselknippe, og presiserer:

– En idé eller en historie er verdiløs hvis den ikke gjennomføres, fortelles og forvaltes skikkelig!

– I dagens digitale jungel er det så mye informasjon. Derfor er det så viktig å skille seg ut fra mengden!

Hun mener at godt innhold er den aller viktigste enkeltfaktoren for å lykkes på digitale flater.

– Det er dessverre ofte et nedprioritert område, synes hun. – Målet må være å ha verdifullt, søkbart og meningsfylt innhold som treffer de rette menneskene i de riktige kanalene til rett tid. I arbeidet med kunder, hjelper jeg med å «tenke nye tanker og se andre perspektiver».

– Nettsidene er dagens sentralbord

Hun mener bedriftens nettsider er viktigere enn noen gang.

– Nettsider er blitt dagens «sentralbord». Og om vi liker det eller ei; sosiale medier må utnyttes enda bedre av hoteller. Det ligger et stort salgspotensial der. Instagram er også en viktig kanal for vår bransje. Det handler om å visualisere med bilder, trigge det emosjonelle, og vise hvordan vi kan gi verdi til målgruppen. Instagram er som et online magasin, feeden bør følge en viss estetikk og stå i stil til merkevaren. Stories er mer upolert, og et sted du kan ta med følgerne dine bak kulissene og være mer spontan. Det viktigste er at du bygger tillit og relasjoner til dine følgere. Det krever engasjement og tilstedeværelse, hver dag!  I tillegg må det ligge en gjennomtenkt strategi i bunnen, sier hun.

Mindre hoteller og grupperinger


– I Hasselknippe hjelper vi alle som ønsker det, men våre hovedmålgrupper er mindre aktører, som for eksempel frittstående hoteller og mindre grupperinger av hoteller, sier Kari Hasselknippe.

– Å drive hotell er utfordrende, spesielt uten de store kjedenes stordriftsfordeler. Men det finnes én ting individuelle reiselivsaktører og enkeltstående hotellbedrifter er uslåelige på – egenart. Utviklingen de senere år gir en pekepinn i retning av enda mer egenart, ikke mindre. I Hasselknippe hjelper vi alle som ønsker det, men våre hovedmålgrupper er mindre aktører, som for eksempel frittstående hoteller og mindre grupperinger av hoteller.

Når kunden har ambisjoner om å gjøre en endring, går jeg inn og analyserer bedriften. Det er ulike motiver for endring. Alt fra ny ledelse til et ønske om endring av konseptet, forklarer hun.

– Jeg bistår med strategiarbeid og med å identifisere nye muligheter. Videre kan jeg bidra med å sikre kontinuitet i markedsarbeidet, tilføre kompetanse og bidra generelt til et bedre omdømme og bedre resultater. Alt med utgangspunkt i bedriftens DNA. Overraskende mange har ikke helt klart for seg egen visjon og egne verdier. Derfor begynner ofte arbeidet mitt med en strategi- og innsiktsfase for å klargjøre «hvem vi er» og «hvem vi skal snakke til». Det er helt avgjørende for å lykkes, fremholder Hasselknippe.

Mange samarbeidspartnere

Flere av prosjektene gjøres i samarbeid med utvalgte samarbeidspartnere.

– Jeg har samlet et knippe gode folk og selskaper – med forskjellig kunnskap og erfaringer. Sammen gjør vi steder enda bedre, mer kjent og mer synlige, forsikrer hun.

Designselskapet Square, Quality Improvement (QI, kvalitetssikring av produkt, service, mersalg, analyser og rådgivning), Feed (digital og e-commerce) og Fete Typer + Savant (design, digitale løsninger, innhold og tjenestedesign), er noen av firmaene hun samarbeider med. I tillegg har Hasselknippe sitt eget innholdsbyrå med fotografer, videoprodusenter og skribenter.

Foruten nevnte Grini Hjemmebakeri, er blant annet Thon Hotels, Hotel Bristol, Howard AS, Kaizen for Visit Jotunheimen, Designkaker og Jannes Tapas på kundelisten.

Les hele saken i magasinet Horeca (nummer 3 2019)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Faktaboks

Hasselknippe AS

Kari Hasselknippe er gründeren bak Hasselknippe AS, og som rådgiver og prosjektleder hjelper hun hoteller, destinasjoner og øvrige servicebedrifter med ulike strategier, konsepter og løsninger innen branding, kommunikasjon, markedsføring/PR og kvalitetsutvikling.

I tillegg til strategisk rådgivning er praktisk gjennomføring en svært viktig hjørnestein i alle oppdrag. Derfor har Hasselknippe knyttet til seg spesialiserte miljøer som bidrar med sin spisskompetanse tidlig i prosjektene og sikrer gjennomføring. Hasselknippe forestår overordnet prosjektledelse både før, under og etter produksjon.

Kari Hasselknippe har 25 års erfaring fra ulike kommersielle stillinger innen hotell og reiseliv, hvorav 14 år som salgs- og markedsdirektør ved Grand Hotel Oslo.

Les alle blogginnleggene fra Hasselknippe her

Du kan lese mer på Hasselknippe.com.