Du er her

Utvider Snack Pack-serien med mager variant

Kavli møter forbrukernes etterspørsel etter flere lettere mellommåltid med nyheten Snack Pack MagerOst Pesto.
Av Redaksjonen
Publisert 30.04.2019 12:56


– Snack Pack MagerOst Pesto kombinerer god smak med en praktisk innpakning og et fornuftig næringsinnhold for dem som vil ta smarte valg på farten, sier produktsjef Sandra Gjester Hoel. (Foto: Kavli)

Produktet inneholder smøreost av ekte norsk hvitost, basilikum og parmesan, og seks sprø og 100 % grove knekkebrød fra Sigdal Bakeri.

– Vi har fått en rekke henvendelser fra forbrukere som ønsker Kavli Snack Pack i en magrere variant. Mange er opptatt av et sunt kosthold, og søker mellommåltid med lavere kaloriinnhold. Det skal likevel ikke gå på kompromiss med smak, eller tilgjengelighet. Derfor har det vært viktig for oss å bevare disse produktfordelene i Snack Pack MagerOst Pesto, sier produktsjef i Kavli, Sandra Gjester Hoel, i en pressemelding. 

«Snacking» på vei opp

En rapport utgitt av markedsundersøkelsesfirmaet Mintel Consulting i februar 2019, viser at snacking som måltidssituasjon er i vekst, og at man i Storbritannia ser en klar økning i konsum av osteprodukter som mellommåltid. Flere næringsmiddelfirmaer i USA og UK satser i større grad på praktiske pakninger tilpasset nye forbrukervaner og -behov*.

Hoel forteller at mellommåltidskategorien i Norge, med unntak av Snack Pack, har få dipping-alternativer, til tross for at forbrukere fremhever dette som en positiv egenskap i tester de har gjennomført.

Dipping som spisesituasjon er unikt i kategorien, dette til tross for at knekkebrød og smøreost er velkjente komponenter i et mellommåltid. Nesten 4 av 5 synes at dipping er en fordel ved produktet**. Produktet oppleves også som mer ferskt og med bedre smak enn mange av alternativene, sier hun.

Færre kalorier, like proteinrik

Snack Pack MagerOst Pesto, som anbefales av Roede, har høyt proteininnhold, med 10 gram per porsjon. Knekkebrødene er grove og fiberrike, og følger den velkjente «Brødskalaen» fra brødposen. I tillegg er kaloriinnholdet på 159 kcal lavere enn variantene med smak av Chili Paprika og Jalapeño.

Med pesto-nyheten skal Kavli treffe en bredere målgruppe.

– Vi ønsker å utvide konseptet ved å tilføre en spennende smak som samtidig er mildere enn dagens spenstige smaker. Pesto er godt kjent fra det italienske kjøkken, men er likevel en sjelden smak å se i mellommåltid. Vi ønsker å gjøre den populære pesto-smaken tilgjengelig også i denne kategorien, sier produktsjefen.

* 2019 Food and Consumer Trends; What you need to know. Mintel Consulting for Kavli, February 2019 

** Forbrukertest av Snack Pack, utført av Alt om Smak for Kavli, november 2018

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca