Du er her

Utesteder viser nulltoleranse mot seksuell trakassering

I kjølvannet av #NotOnTheMenu kommer et nytt tiltak mot seksuell trakassering fra serveringsbransjen: Vanndrinken «The Saviour».
Av Redaksjonen
Publisert 05.12.2017 22:00

«The Saviour» ser ut som en hvilken som helst lekker drink, men den inneholder bare vann. Målet er å signalisere til gjester at utestedet har nulltoleranse for seksuell trakassering.

Ideen til «The Saviour» kom fra de profilerte bartenderne Anne Maurseth og Jesper Høst. Initiativet støttes av et samlet arbeidsliv: NHO Reiseliv, Likestillings- og diskrimineringsombudet, Arbeidstilsynet, Fellesforbundet, Parat og Virke.

I tillegg til vann kan «The Saviour» inneholde for eksempel mynte, agurk, rosmarin og grapefrukt. Drinkene serveres på en brikke med budskapet:

«Velkommen til oss. Vi ønsker alle gjester og ansatte en fantastisk kveld. Sammen mot seksuell trakassering».

– Inkluderende og respektfulle


Jesper Høst og Anne Maurseth er to av dem som har gått i bresjen for den nye kampanjen.

Kampanjen ble lansert i Oslo sist lørdag, blant annet hos NHO Reiseliv-medlemmene Cafe Sør og Uhørt.

– Sex-trakassering handler for meg om misbruk av makt og mangel på respekt. Budskapet og filosofien til Cafe Sør og Uhørt er å være inkluderende og respektfulle. Derfor var det en selvfølge for oss å være med på kampanjen, sier Laurent Vacarisas, som eier begge serveringsstedene.

Han forteller at både smakfullt vann, drikkebrikker og plakater med «The Saviour»-budskapet vil være synlig på Cafe Sør og Uhørt i hele desember.

– For meg er det viktigste å sende et tydelig signal og invitere til samtaler om temaet seksuell trakassering, sier Vacarisas.

Lag din egen «The Saviour»

Har du også lyst til å servere «The Saviour» på din restaurant, utested eller bar?

Hvordan drinken serveres, er opp til deg. Den kan serveres med eller uten kullsyre, kanskje med en limebåt, en skive ingefær eller noe helt annet. Den kan serveres som velkomstdrink, eller som en påminnelse i løpet av kvelden om å begrense alkoholinntaket. Det viktigste er at drinken og budskapet gir bedriften mulighet til å signalisere nulltoleranse for seksuell trakassering - uten å ødelegge den gode stemningen.

– Serveringspersonalet ikke på menyen

Oppmerksomheten rundt seksuell trakassering har vært stor de siste månedene. I november lanserte NHO Reiseliv og Fellesforbundet kampanjen #NotOnTheMenu for å bekjempe seksuell trakassering på norske serverings- og utesteder.

– Serveringspersonalet er ikke på menyen. Dette viktige budskapet håper vi at alle festglade nordmenn tar med seg inn i julebordsesongen sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

NHOReiseliv.no