Du er her

Unge vinimportører med søkelys på Balkan

De som står bak Kantik Wine AS er trolig Norges yngste vinimportører. De to gründerne i begynnelsen av 20-årene satser på import av vin fra «ukjente» vinland som Kosovo, Makedonia og Albania.
Av Redaksjonen
Publisert 03.09.2019 06:02



Det hele startet forbindelse med studiene i «Entreprenørskap», der Adriatik Håti og Martin Flatset Kanck bygde opp sitt eget vinimportselskap ved siden av studiene.


Adriatik Håti og Martin Flatset Kanck står bak selskapene Kantik Wine og Kantik Brands. (Foto: Privat)

– Tanken var å levere en ny type vin, «essensen av Balkan», til et Norge som ikke har fått smaken på det enda, forteller en av gründerne, Martin Flatset Kanck.

– Nå står vi ovenfor en landsdekkende kontrakt som kan gi oss muligheten til å leve av dette på fulltid, sier han videre.

Medgründer med kontakter på Balkan

– Jeg og min gründerkollega Adriatik Håti møttes på Handelshøyskolen BI, der vi fort fant ut at vi var et godt team. Gjennom min kollega Adriatiks kontakter på Balkan prøvde vi oss på å importere vin fra ukjente områder som Kosovo og Albania. Målet var å introdusere disse merkene på det norske markedet, for å være med på å skape en vekst i arbeidsplasser i Kosovo, der arbeidsledigheten blant dem under 25 år er på skyhøye 73 %.

– For folket på Balkan

– Driven bak Kantik er altså ikke bare vinen, vi gjør dette med et genuint ønske om å være med på å utvikle handelen i Kosovo og på Balkan, samt å bidra til å forbedre situasjonen for folket der nede. I forbindelse med Kantik og vinprodusentene har vi ved flere anledninger dratt ned til Kosovo for å signere vingårder og for å styrke relasjonene våre der nede. Her fikk vi oppleve fattigdommen og arbeidsledigheten på nært hold. Noe som styrket ønske om forbedring enda mer, sier Kanck.

En av Europas største privateide vingårder


Vin fra en av Europas største privateeide vingårder. (Foto: Kantik Wine)

Han forteller videre:

– Vi bestemte oss for å satse alt vi hadde på vinimport etter en vinsmaking med en gruppe nordmenn på vingården Stone Castle Vineyards & Winery i Kosovo. Denne vingården er faktisk en av Europas største privateide vingårder. I dag har vi enerett på alt salg, markedsføring og profilering av Stone Castle-vin i Norge.

Samtidig har selskapet fått intensjonsavtaler med fire andre vingårder i Makedonia og Albania.

Også vinglass



– Etter ha å banket på dører hos de fleste restaurantene i Oslo, fikk vi etter hvert en del kunder i Oslo og omegn. I dag er vi ferdigutdannet fra BI, og har akkurat flyttet inn i egne kontorer på Økern, forteller Kanck.

– I tillegg til vinen har vi fått agentur på salg av vinglass fra produsenten Gabriel Glas. Dette har vi startet et eget datterselskap for; Kantik Brands. Veien har og er enda lang, men vi er optimister, sier han.

– Utfordre vinbransjen

– Vårt mål er å utfordre vinbransjen med nye og spennende løsninger. Noe som er veldig utfordrende i en bransje med gigantiske aktører. Vi skiller oss veldig ut i mengden, da vi definitivt er bransjens yngste. Utenom dette leverer vi produkter og løsninger som aldri har vært til stede i markedet før nå, forteller Kanck.

Hva nå?



– Vi har i løpet av et par år vært igjennom en spennende reise hvor har fått mange gode tilbakemeldinger og bestillende kunder det første driftsåret. Vi har også vært så utrolig heldige å få kombinert gründer-drømmen med studiene, der vi har fått egne kontorer på BI Startup Hub. Nå har vi flyttet ut til egne kontorer på Økern, hvor vi har god plass på å vokse. Læringskurven er fortsatt meget bratt og vi lærer stadig. Vi jobber hardt mot å etablere oss som en solid aktør for horecamarkedet. I dag har vi StoneCastle Vineyards & Winery som flaggskip i Norge, da det er denne som har blitt best tatt imot av kundene våre. Og de har en enorm produksjonskapasitet. Det som er gøy er at vi allerede nå kan konkurrere med de største importørene på både pris og kvantum, selv om vi er små. Vi er for øyeblikket i ferd med å lande en avtale med en av Norges største eiendomsbesittere. Navnet på kjeden er foreløpog hemmelig, men vi kan si at det er snakk om en stor mulighet for oss. Vi synes det er veldig gøy å fortelle vår historie, at 20-åringer også kan lykkes i en tøff, etablert bransje som vinimport, sier Martin Flatset Kanck.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca