Du er her

Trygge gjester med kodeord

Gjester som føler seg utrygge, spør etter «Angela» og får hjelp til å komme seg unna. – Det skjer ikke ofte, men det betyr at vi som arbeider her, vet hvordan vi skal håndtere en slik sak, sier pubsjef Lorna McCarroll.
Av Georg Mathisen
Publisert 08.10.2019 06:11

Går ikke kvelden bra? Er ikke Tinder-daten slik som profilen sier? Virker alt litt merkelig? Føles situasjonen utrygg?

Over hele landet

Ja, noen ganger er det gjester som har det slik på en pub, en bar eller en nattklubb. En britisk kampanje hjelper dem å komme ut av en utrygg situasjon – diskré og raskt. Det eneste de gjør, er å gå til bardisken og spørre etter «Angela». Kampanjen begynte i Lincoln i England og har spredd seg til en rekke britiske byer.

– Vi kan ikke knytte det direkte til kampanjen, men vi ser at kriminaliteten her har gått ned, sier Lorna McCarroll.

Hun er daglig leder på Slain’s Castle; en særpreget pub i Aberdeen. Midt i det travleste natteliv-strøket i den skotske byen har Stonegate Pub Company, som driver nesten 700 puber og barer over hele Storbritannia, overtatt det som en gang var en kirke. Nå er det en pub i middelalderstil.

Lett å være i tvil


Puben ligger i det som en gang har vært en kirke. (Foto: Georg Mathisen)

– Designen vår gjør at vi har mange kriker og kroker der det potensielt er mulig å gjemme seg bort, sier sjefen.

Det gjør at staben følger godt med gjennom hele kvelden. – Det er lett å være i tvil: Er det paret i hjørnet midt i en krangel som kan utarte? Nå vet vi at den som føler seg utrygg, kan gjøre oss oppmerksomme på det uten at den andre oppdager det, sier McCarroll.

Politi og drosjer

Alle er med på «Ask for Angela». Unight, som er et samarbeid om tryggere natteliv mellom blant andre utestedene og politiet, har gått samlet inn. Drosjene er klare om noe skjer.

– Hvis noen kommer til baren eller kontakter oss ute i lokalet, tar vi dem diskré med på bakrommet. Ringer vi drosjene og forteller at det dreier seg om en «Angela», så kommer de raskt selv om det egentlig er ventetid, forteller Lorna McCarroll.

Det er bare noen få som faktisk har kommet og spurt siden kampanjen nådde Aberdeen. Vissheten om at det er mulig, ser ut til å være det som har betydd mest.

Neste: Mental helse

– Kampanjen har satt oss i stand til å lære opp staben slik at alle føler seg tryggere og vet hvordan de skal håndtere en situasjon, sier pubsjefen. Det har vært så vellykket at Aberdeen skal ta med seg erfaringene inn i et nytt prosjekt, denne gangen med mental helse som tema.

– Prosjekt «Winston». Hva gjør du hvis noen får et sammenbrudd i lokalene dine? Eller på kjøpesenteret – her er handelen også med i samarbeidet. Det vi gjør, er å sette opp en liste med ti punkter som vi kan bruke, og det tar ikke mer enn ti minutter å lære dem. På den måten bevisstgjør vi kollegene våre og gir dem tryggheten de trenger for å vite at de kan hjelpe, sier Lorna McCarroll.

Les mer i magasinet Horeca (nummer 3 2019)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca