Du er her

Trådløs temperaturkontroll

Plaato AS er et selskap som har utviklet produkter som overvåker prosessen i mindre ølbryggerier, samt til hjemmebryggere. Nå vil de også inn i restauranter og norske storkjøkken, og vil ha hjelp av norske kokker i den videre utviklingen.
Av Redaksjonen
Publisert 09.05.2018 09:02

– Vi ble tipset om at restauranter hadde behov for et lignende system. Rett og slett trådløs overvåkning av temperatur i hver enkelt kjøler, logging, samt alarm ved eventuelle avvik, opplyser daglig leder for Plaato AS, Pål Ingebrigtsen.

– Dette er jo i og for seg ikke en ny teknologi, men etter et kjapt søk fant vi ut at rimeligste løsning på markedet i dag var over 10 000 kroner per år. Derfor har vi rett og slett satt i gang et prosjekt med å tilby en rimeligere løsning, som vil gi alle restauranter i Norge økt effektiviteten og lavere svinn, forklarer han videre.

Små trådløse termometre



Plaato har valgt å kalle produktet CelsiFi. Produktet består av små trådløse termometre som plasseres i hvert sitt kjøleskap/-rom. Temperaturer sendes rett til skyen, og er tilgjengelig via CelsiFi-appen.

Rapporter følger Mattilsynets krav genereres automatisk, og hvis noe er galt med en kjøler mottar kokken en SMS.

Matsikkerhet og temperaturkontroll

Matsikkerhet, svinn og temperaturkontroll er viktigere enn noen gang, og den siste utviklingen innen trådløs teknologi har virkelig åpnet opp for automatisering av dette.

– Da vi begynte å leke med tanken om å overføre teknologien vi hadde utviklet for ølbryggerier over til andre markeder, antok vi at de fleste storkjøkken allerede hadde automatisert det de kunne.Vi fant derimot ut at inngangsbilletten til trådløs overvåkning av kjølerom og frysere ofte inkluderte 36 måneders bindingstid og en femsifret årlig kostnad. En modell som går på tvers på den generelle utviklingen i andre bransjer, der vi ser stor konkurranse innen automatisering, med økt effektivitet og trygghet som resultat, melder Ingebrigtsen.​

Vil ha kokkene med på laget

– CelsiFi har ingen bindingstid eller oppstartspris, men baseres isteden på en lav månedspris. Vi mener at alle bør prøve systemet først, så 30 dagers utprøving er inkludert. Derfor skal vi sammen med de som kjenner bransjen best, nemlig kokkene, utvikle et system som gir absolutt alle i Norge mulighet til å automatisere det de kan. Kokkene skal være med direkte i utviklingen av produktet, slik at vi sammen kan lansere det mest kostnadseffektive og fremtidsrettede produkt for å modernisere norske restauranter og storkjøkken med IoT. Vi verver restauranter på Celsi.fi nå, sier Ingebrigtsen.

Du kan lese mer på Celsi.fi

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her