Foto: Tine

Tine er Norges mest bærekraftige selskap i 2019

Det norske folk har stemt frem Tines 200 000 kyr, 10 000 bønder og 4500 ansatte til Norges mest bærekraftige selskap i den landsomfattende Sustainable Brand Index-undersøkelsen.

Publisert

Tine lever av naturen og er helt avhengig av å ta vare på både dyr, natur og ressurser for å kunne drive bærekraftig nå og i fremtiden. Selskapet ønsker å være fremst i næringslivet på å drive sirkulært.

Les også: Når kua får bestemme

Konsernsjef i Tine, Gunnar Hovland. (Foto: Tine)

Visjon om å bli klimapositive

Den ferske konsernsjefen er stolt og ydmyk over at norske forbrukere setter pris på Tines bærekraftsarbeid, og påpeker at en slik utmerkelse gir økt ansvar og motivasjon.

– Vi har fortsatt mye ugjort. Vår visjon er at Tines verdikjede skal fjerne mer klimagasser enn den slipper ut. Det langsiktige målet er at Tine skal bli klimapositive, sier konsernsjef Gunnar Hovland.

Bærekraft betyr også trygg, norsk matproduksjon med positive ringvirkninger.

– Arbeidsplasser og levende distrikter gir norsk matkultur over hele landet. Analyser viser at verdiskapningen fra Tines virksomhet er ca. 20 milliarder kroner, fordelt på ca. 25 000 årsverk, sier han.

Hovland peker også på mange konkrete bærekraftstiltak som involverer alle ansatte i Tine.

– Vi senker våre klimautslipp ved å redusere matsvinn i egen produksjon, både biler og meierier driftes på fornybar energi, vi lager biogass av kumøkk og har friske kyr med den laveste antibiotikabruken i verden. Mot forbrukerne reduserer vi kontinuerlig andelen salt, fett og sukker i merkevarene våre og nå lover vi også 100 prosent fornybar emballasje på alle våre produkter innen 2023, sier Hovland.

Tines nye rømmebeger i papp. (Foto: Tine)

Ny emballasjestrategi setter ambisiøs kurs

Undersøkelsen viser at Tine scorer spesielt godt hos forbrukerne på kortreiste og sunne norske meieriprodukter, god dyrevelferd og fornybar emballasje. Allerede til høsten tester TINE rømme på pappbeger.

– Vi er nysgjerrige på mottakelsen og ønsker å teste om folk vil ha rømme på pappbeger. Vi vet at funksjonell emballasje er viktig i dag, og håper å få med forbrukerne på at bærekraftig emballasje er like viktig.

I år vil Tine også ta et større ansvar for plast på avveie og sammen med «Hold Norge Rent» mobilisere nordmenn til dugnaden «Tur med retur», som en del av Hold Høsten Ren-uka i september.

– Da inviterer vi familier, barnehager og idrettslag med på tur i nærområdet, i bygd og by eller fjell og vidde for å samle søppel og plast på avveie. Vi ønsker å kombinere klimaarbeid og hyggelig turaktivitet i alle aldre, sier Hovland.

Hold Norge Rent er glade for å ha fått Tine med på laget.

– «Tur med retur» setter fokus på en sentral del av forsøplingsproblemene i Norge, og vi er svært glade for at en så stor og viktig aktør som Tine, velger å ta ansvar og bli med oss i arbeidet for å forebygge forsøpling, sier daglig leder i «Hold Norge Rent», Lise Keilty Gulbransen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS