Du er her

Suksess med ysteri på gården

Markedsføringen foregår på gårdstunet på Øvre Gangstad, der alle får smake og ta del i gårdshistorien. – Vi har lagt vekt på å gjøre produktene så gode at de selger seg selv, sier Astrid Aasen på Gangstad Gårdsysteri. Gangstad Gårdsysteri på er en av bedriftene langs den Den Gyldne Omvei på Inderøy i Nord-Trøndelag som har markert seg aller sterkest – også nasjonalt.
Av admin
Publisert 26.11.2012 06:45

Astrid Olsen på tunet på Øvre Gangstad med prisbelønte Edel blå og Gangstad Gardsis. Bak til høyre hovedbygningen, bak til venstre gårdsysteriet. (Foto: Morten Holt)

Som i 2011 og 2010 er de igjen nominert til finalerunden i Det Norske Måltid. I 2011 var kom de til finalen forÅrets Ostmed Edel blå, i år er det iskremtypen Jordbær og rabarbrasorbet som er nominert tilÅrets Nyskapningfra region Midti.

Tidligere har Astrid Aasen blant annet mottatt Tines Ostepris, samt en rekke andre utmerkelser for god ostekvalitet. Hun har også mottatt den nasjonale bygdeutviklingsprisen to ganger. første gang i 2001 for egen vellykket bedriftsetablering, og i 2005 som leder i Den Gyldne Omvei og et suksessfylt samarbeid mellom 20 bedrifter.


14 år med Den Gyldne Omvei

Ysteriet og gårdsutsalget ble åpnet i 1998, og fornøyde kunder kommer stadig tilbake. Siden etableringen har kundestrømmen bare økt hvert eneste år.

Astrid Aasen serverer smaksprøver i gårdsbutikken på Gangstad Gård. (Foto: Morten Holt)

– Samtidig forteller de som kommer hit om produktene til venner og kjente. Slik sprer det seg fort. Det er god, enkel og billig markedsføring! Den viktigste delen av markedsføringen som vi gjør, er her hjemme – i butikken, sier hun.

Vi møter Astrid Aasen bak disken i gårdsbutikken, der hun er klar til å servere noen smaksprøver fra egen produksjon. – Den personlige kontakten med hver eneste kunde er viktig. Det fremmer salget, presiserer hun, og legger til.

– Alle som ekspederer kundene her, jobber også i ysteriet og kan svare på spørsmål som kundene stiller.


God inntjening

Resultatet, 14 år etter oppstarten, er at ost fra ysteriet på Gangstad nå selges over store deler av landet, deriblant i utvalgte Bunnpris & Gourmet-, Coop-, Meny- og Ultrabutikker. Samtidig økes omsetningen og produksjonen på gården i takt med interessen i markedet.

– Vi har etter hvert opparbeidet oss god inntjening dette, men det ligger steinhard jobbing bak. Vi har ikke hatt vanlige arbeidsdager, for å si det sånn, sier hun.

For resultatmessig er Gangstad i den beste klassen. Astrid Aasen forklarer det med at utbygginger er tatt skritt for skritt, det lille anlegget er utnyttet maksimalt, lånekostnadene er bevisst holdt lave og lite penger er brukt på salg og markedsføring. – Den jobben har kundene gjort for oss – gratis! sier hun.


Vurderer å bygge nytt

Astrid Olsen og Perry Frøysadal foran gårdsysteriet. (Foto: Gangstad Gårdsysteri)

Etterspørselen bare øker og øker. Til tunet på Øvre Gangstad kommer det tusenvis hver eneste sommer. Også tiden før jul er hektisk. Da selges over 2000 gavepakninger med ost og tilbehør!

Familien vurderer nå en utbygging, men er usikre på om anlegget i fremtiden bør ligge i eller utenfor tunet. Dette er vanskelige beslutninger, for på gårdstunet trives kundene godt, samtidig skal dette også være en privat arena for familien. De vil nå tegne og planlegge ulike alternative løsninger, og avgjørelsene vil bli tatt sammen med sønnen Ole Morten, som nå har flyttet hjem og etter hvert skal overta driften.


Banebrytende i Norge

Produkter fra Gangstad Gårdsysteri. (Foto: Gangstad Gårdsysteri)

Hvordan det hele begynte?

Astrids bestefar kjøpte gården Øvre Gangstad i 1913, og det er nå tredje generasjon i familien som driver Gangstad.

I tillegg til ekteparet er det nå fire andre heltidsansatte på gården. Her er Hanne Heimveig og Astrid Aasen i gang med å øse opp ost. (Foto: Gangstad Gårdsysteri)

Astrid Aasen og mannen Perry Frøysadal overtok gården i 1983. Det var liv laga den gang, men lønnsomheten sank dramatisk på 90-tallet med endring i landbrukspolitikken.

– Selv om vi disponerte en gård som egentlig er perfekt for melke- og gressproduksjon, synes vi at vi etter hvert at vi tjente for lite hvis vi skulle ha folk ansatt her. Vi kom til et veivalg – i 1996. Enten slutte med melkeproduksjon eller finne på noe nytt. Tankene endte opp i ost. Det var en spennende prosess. Vi kunne ingenting om ost!

– Jeg var utdannet lærer og hadde allergi mot ku! Jeg leste meg opp på ost, gikk mange kurs og reiste på studieturer.  Mannen min, som er sivilingeniør, gikk i gang med å tegne skisser for ombyggingen. Vår løsning var at vi selv ville prøve å foredle en del av melken. Vi ble det første gårdsysteriet i Norge som fikk autorisasjon for ysting av egen kumelk. Vi hadde fra første stund et veldig godt samarbeid med både Tine og Mattilsynet, sier hun.


Tunet er navet

Våren I 1998 var deler av den gamle driftsbygningen omgjort til et ysteri/produksjonsanlegg. Like etter åpnet gårdsutsalget. I 2000 ble hele fløyen gjort om.

Saken fortsetter under bildet

Melkespannet på Gangstad. (Foto: Heidi Fjelland)

– Hele tiden har vi vektlagt å ta vare på selve tunet. Det har så langt vært selve navet på gården på sommeren når turistene kommer. Det blir ikke så mye privatliv på gården i de hektiske sommermånedene, sier hun smilende.

Nå serveres det både egenprodusert ost – og is. For Astrid er en kvinne som tydeligvis har et sterkt nyskapnings- og kreativitetsgen, og de siste årene har det også blitt full fart på iskremproduksjonen på gården. Du kan lese mer om Gangstad Gårdsysteri på deres egen hjemmeside Ysteri.no.

Les hele saken om Gangstad Gårdsysteri og mer om Den Gyldne Omvei i Horeca nummer 7 2012.

Bli abonnent her


Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"