Du er her

Storkjøkkenmuseum på Smak 2011

Opptakten til det som kan bli et norsk storkjøkkenmuseum, vil bli eksponert på Smak 2011. Utstillingen på en 50 kvadratmeter stor stand, vil speile utviklingen i norske storkjøkken et halvt århundre og er et stykke norsk kulturhistorie.
Av ct_admin
Publisert 06.01.2011 10:50

Oppvaskmaskinen er en Brita Type G Prodno. 105. Den sto i sin tid på Hybelkjelleren i Ålesund, og ble senere ble den flyttet til O.A. Devold Sønner i Langevåg. Maskinen, som er fullt brukbar etter 50 år, ble produsert av Brita Industrier i Tønsberg.

Det sier Arne Dalseng, daglig leder i Bransjeforenig for Storkjøkkenleveradører i Norge (BFSN), som er både idéopphav til drivkraft bak det planlagte museet:


Samtidshistorie

Ja, jeg ser helt klart behovet for å dokumentere en viktig norsk bransje som inngår i vår nyere historie. Det er et stykke samtidshistorie, fremholder han.

Jeg har vært selv vært aktiv i storkjøkkenbransjen siden 1967, og har på nært hold i 44 år fått lov til å følge utviklingen av storkjøkkenmaskiner og -utstyr for tilberedning, oppbevaring, distribusjon og servering av mat og drikke.


Norske produsenter

Utviklingen har gått litt i rykk og napp, med små revolusjoner underveis: På 1960-tallet var det ennå enkelt og tradisjonelt utstyr for det aller meste produsert på norske fabrikker, som Grepa og Mjelva Fabrikker, Beha Hedo, Brita Industrier, Møglestue, Lehmkuhl, Huma og Rustfrie Bergh. Bare noen få utenlandske produsenter, som Electrolux, Hobart, Berkel, Crypto og Winterhalter var foreløpig inne i norske storkjøkken med maskiner og utstyr hentet hit av norske agenter som var de første norske storkjøkkenleverandørene. Maten ble tilberedt i og på elektriske komfyrer og stekebord eller i stekeskap, og på større kjøkken i kokegryter.


Tre revolusjoner

Den første lille revolusjonen fikk vi på begynnelsen av 1970-tallet da Per Walter Larsen i Pewal Catering Utstyr AS introduserte convection- og steamovner fra Market Forge i USA.

Petter Olsen i Lehmkuhl bidro senere på 1970-tallet til en ny storkjøkkenrevolusjon da han gjennom sitt Rational-agentur introduserte kombidampere i Norge.

Den tredje revolusjonen er datastyringen og overvåkingen av alle produksjonsprosesser i moderne storkjøkken. Kokekunsten og matlaging som håndverk er ikke gjort overflødig, men kokken har fått et sett av hjelpemidler som gjør det mye lettere å lage god mat og drikke og ivareta hygienekravene, som er helt andre i dag enn for 50 år siden, sier Arne Dalseng.


Brosjyre utarbeides

Det vil også utarbeides en katalog/brosjyre som viser hvilke produkter som vil bli utstilt i "Smak 2011-museet".

Utstillingen kommer til å bestå av et representativt utvalg av storkjøkkenredskaper og -maskiner fra 1960-tallet og fram til i dag, samt en egen bildeutstilling med klipp av annonser og reportasjer fra fagbladet Horeca (tidligere Storkjøkken) fra samme periode.


Håper på permanent museum

Arne Dalseng idéopphav og drivkraft. (Foto: Morten Holt)

Hvis utstillingen blir vellykket, vil vi arbeide videre med å skape et permanent storkjøkkenmuseum, bebuder Arne Dalseng.