Daglig leder Bjørn Anskau hos Millum. (Foto: Millum)

Storhusholdningens usynlige hjelpere 

Millum AS, som samler nesten alle norske aktører innen storhusholdning i sine innkjøpsportaler, har blitt store selv.  I fjor ble det kjøpt og solgt varer for over sju milliarder kroner gjennom Millums portaler.

Publisert

Hoteller, restauranter og cateringselskaper og de fleste av bransjens leverandører, fra de største grossistene til de små lokale leverandørene benytter seg av Millum sine tjenester. En felles teknisk plattform for bestillinger, fakturaflyt og korrespondanse sørget for en omsetning på 35 millioner og et resultat på i overkant av 5 millioner i 2017.

Startet med en dotcom-konkurs

Millum ble etablert for 16 år siden da grunder og nåværende daglig leder Bjørn Anskau og medgründere kjøpte en portalløsning fra en dotcom-konkurs. Ideen var å lage en felles markedsplass innen storhusholdning for leverandører og innkjøpere fremfor mange ulike nettbutikker.

Bjørn Anskau. (Foto: Millum)

Anskau fikk med seg en stor innkjøpsgruppering gjennom GRESS-gruppen på eiersiden og har nå samlet stort sett alle som har noe å selge eller ønsker å kjøpe innen horecamarkedet. I den gamle avgangshallen på Fornebu sitter det nå 30 ansatte og sørger for at mer enn 11 millioner transaksjoner går knirkefritt mellom aktørene.

Vokser år for år

Pilene har stort sett pekt oppover for gjengen på Fornebu. Stille og rolig, uten nevneverdig form for konkurranse har Millum blitt god butikk. I 2017 oppnådde de en omsetning på 35 millioner med et driftsresultat på i overkant av 5 millioner kroner. Siden oppstarten i 2002 har selskapet hele tiden reinsvestert overskudd i videre utvikling av sine løsninger. Veksten er derfor ingen tilfeldighet, og perfeksjon og utvikling av tjenestene har sørget for en jevn pågang av nye kunder. I tillegg har satsingen i Sverige begynt å bære frukter der handelsvolumet nå har passert halvannen milliard. Et marked langt større enn det norske, men også med større konkurranse. Og selv om Millum har sin spesialkompetanse innen storhusholdning utelukker man ikke muligheter i andre bransjer som for eksempel tannhelse, medisin, bygg og anlegg, kosmetikk eller sportsbransjen.

– Vi er mer enn årvåkne for nye muligheter. Samtidig skal det aldri gå på bekostning av eksisterende kunder, så vårt hovedfokus er å være best innen storhusholdning og våre kunder skal kunne stole blindt på oss som det solide og nøytrale bindeleddet, sier Anskau.

Bjørn Anskau. (Foto: Millum)

Suksess som nøytral

For det er som nøytral tilrettelegger mye av suksessen skyldes. En markedsportal der konkurrenter kan være trygge på at ingen sensitiv informasjon lekkes eller at noen blir prioritert foran andre. Det har i tillegg til inngående markedskjennskap og spesialtilpassede tjenester sørget for at kundene forblir.

– Millum betyr jo mellom på gammelnorsk og det er jo akkurat det vi er, det nøytrale bindeleddet mellom kjøper og selger, understreker Anskau.

Samfunnsengasjement

Der den nøytrale posisjonen krever diskresjon og stillferdighet har Millum likevel bestemt seg for å aktivt bruke sin innsikt og kompetanse på noe som ikke bare kommer deres egne kunder til gode. Opprettelsen og utvikling av matinfo.no, en tjeneste for hele matbransjen, hvor man finner oversikt over allergener og annen ernæringsmessig informasjon på over 17 000 produkter, sikrer at alle serveringssteder kan informere sine gjester om hva som er i maten. De har også inngått en samarbeidsavtale med Factlines med formål om å styrke arbeidet med å dokumentere matens reise fra jord til bord. På den måten kan innkjøperne ta velinformerte valg og leverandørene kan dokumentere og synliggjøre sitt arbeid med etiske og samfunnsmessige oppgaver overfor innkjøperne. Millums tall og innsikt brukes også i prosjekter for å redusere matsvinnet.

– Det er jo fantastisk om vår teknologi og litt nerdete spesialkompetanse også kan være med på å gjøre verden litt bedre, sier Anskau, som lattermildt kan fortelle at det til påske ble kjøpt inn 87 192 kg appelsiner. I fall noen skulle lure på det.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS