Du er her

Spisses mot hotell og restaurant

Diplom-Is er blitt hovedaksjonær i Kulinaris, men gründerne Roar Langli og Even Riis forteller at Kulinaris skal fortsette som egen merkevare. Nå skal det satses enda mer på storhusholdningsmarkedet.
Av Morten Holt
Publisert 26.02.2018 06:02


Roar Langli hos Kulinaris forteller at det skal satses enda mer på storkjøkkenmarkedet. (Foto: Morten Holt)

18-19 millioner av de 31 millionene selskapet omsetter i året, kommer fra storkjøkkenmarkedet – der de to tror det er enda mer å hente.

– Vi har allerede en stor kundemasse i horeca. Nå skal vi lage nye inspirasjonsbrosjyrer for hoteller og restauranter – der vi skal inspirere til hvordan kokkene kan ta i bruk iskrem i desserter. Det dreier seg om at det skal være enkelt å legge opp til mange, samtidig som det ser bra ut og smaker godt. I tillegg skal vi arbeide enda mer med vår profilering, som forhåpentligvis skal føre til at vi knytter til oss enda flere kunder. I 2017 fikk vi også et nytt stort sortiment gjennom ASKO, forteller Riis og Langli.

Dra nytte av hverandres kompetanse

Norsk Iskrem/Diplom-Is kom inn på eiersiden i det Kolbotn-baserte firmaet i august 2017, noe de to tror blir positivt for den videre utviklingen.

– Vi skal fortsette på samme måte, med enda sterkere søkelys på våre merkevarer. Diplom-Is og Kulinaris vil dessuten dra nytte av hverandres kompetanse, forteller Langli.

Sorbet-spesialist

Kulinaris fikk et meget solid oppsving i forbindelse med frozen yoghurt-bølgen for noen år siden – rettet mot egne isbarer for frozen yoghurt. Nå har den bølgen avtatt noe, og kundene fattet større interesse for sorbet, noe som Kulinaris har solgt mye av helt siden starten.

– Vi er blitt mest kjent – og anerkjent, for våre sorbeter, som har økende salg, sier Roar Langli, som er daglig leder i selskapet.

– Våre produkter er et verdig alternativ til det å bruke tid på å produsere is og sorbet selv, mener de to.

Milkshake

Dessuten har burgerbølgen kommet beleilig for Kulinaris.

– Med burgerne følger ofte milkshake. Og i milkshake brukes det is. Det dreier seg om store volum. Vår iskrem passer veldig bra til milkshake, og fått meget god respons, forklarer Langli.

Kapasitet til det dobbelte


Kulinaris holder til på Kolbotn. (Foto: Morten Holt)

Kulinaris flyttet i 2014 fra Tømteveien til nye lokaler i Trollåsveien.

– Her disponerer vi 1000 kvadratmeter store lokaler. Per i dag produserer vi pluss minus 500 000 liter i året – fordelt på 26 forskjellige smaker, men vi har kapasitet til å produsere det dobbelte, forteller Roar Langli.

Les mer om Kulinaris i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 1 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her