Du er her

Snudde trenden etter Hellstrøm-besøk

Etter noen år med dårlig økonomiske resultater, er trenden i ferd med å snu på restauranten Major-Stuen i Gamlebyen i Fredrikstad. Mye skyldes restaurantens deltakelse i Hellstrøm rydder opp. I oktober økte omsetningen med 150 000 kroner, eller om lag 45 prosent, sett i forhold til 2007.
Av ct_admin
Publisert 14.11.2008 07:50

 

- Vi har hatt en enorm vekst i besøk og omsetning etter at vi ble satt sølelys på i TV3-programmet. Opptakene fant sted i september, og programmet ble vist 23. oktober, og vi så resultater med en gang etter at ryktene om bedre mat begynte å gå på folkemunne.


Økt med over 300 000 kroner

- I september økte vi omsetningen med 100 000 kroner, i oktober med 150 000

kroner, og bare på de første 12 dagene i november har vi økt med 120 000 kroner sett i forhold til fjoråret. Jeg er spent på hvordan det blir resten av året.

- For første gang på flere år vil vi i 2008 få en økende omsetning sett i forhold til året før, sier en svært fornøyd innehaver og daglig leder, Markus Nagele (43).

Etter at nå programserien er blitt vist på torsdagskvelder i lengre tid, virker det som om Markus Nagele og Major-Stuen er en av restaurantene som har utnyttet "oppryddingen" aller best.


  


Daglig leder i 17 år

- Det var selvfølgelig tungt da det sto på, men vi har lært utrolig mye, og fått muligheten til å bli flinkere på alle områder, sier Nagele, opprinnelig fra Tirol i Østerrike, og daglig leder av Major-Stuen siden 1991.

Han var servitør på stedet det første året, etter å ha kommet til Gamlebyen fra Refsnes Gods på Jeløya, der han arbeidet tidligere, da sammen med Bent Stiansen.

Han fikk sving på driften på Major-Stuen, og i perioden 1998 til 2003 leverte stedet virkelig gode årsresultater. Etterpå har det gått tyngre.


Blanke ark neste år

 

På tross av økende omsetning er det fortsatt mye å hente. Trolig vil resultatet inneværende år gå i null, og nå sikter han mot et vesentlig bedre resultat i 2009 - når det begynnes med blanke ark.

- Men det er fortsatt mye å hente. Med en blanding av pub, åpent kjøkken og restaurant, som er bemannet fra tidlig morgen til sent på kvelden, er det en dyr driftsform. I fjor var personalkostnadene på hele 45 prosent. Vi må se nærmere på driftsformen.

- Dessuten vil det totale resultatet bedres når vi nå har en enklere meny med færre retter. Kanskje har jeg vært litt preget av mitt østerrikske blod. I mitt hjemland er det jo vanlig med både 30 og 40 retter på menyen, sier Markus Nagele, som for tiden eier 20 prosent av serveringsstedet.

Trolig kan bli noen eierendringer med det aller første på Major Stuen, som også har sin egen venneforening, Majorens Venner.


Julebordsesongen

"

 

November og desember er tradisjonelt sett de aller beste månedene i Major-Stuen. I desember er månedsomsetningen godt over millionen (de siste årene har Major-Stuen hatt en årlig omsetning på om lag 7,5 millioner kroner).

- Torsdag 13. november satte vi verk julemenyen vår, som vi vil ha frem til nyttår. Men etter suksessen med rødspette vil vi fortsatt ha den på menyen. Det er svært mange som kommer hit bare for å spise den - etter TV-programmet, forklarer Nagele.


Dagens fangst

På grunn av pågangen har han til tider gått tom for rødspette, og han har derfor kalt den populære fiskeretten for Dagens fangst. Dermed har det hendt at det har ligget både piggvar og smørflyndre på tallerkenen.

Med tilbehøret, granateple, reven pepperrot, sitronbåter, agurksalat, aromasmør og poteter smaker det helt fortreffelig.

 

- Vi har blitt en fiskerestaurant. Nå i julen serverer vi selvfølgelig også tradisjonelle norske juleretter. Da går det sju tonn (!) med julemat. Men resten av året er vi blitt en 80 prosent fiskerestaurant, sier Markus Nagele.

Du kan lese mer om Major-Stuen i Horeca nummer 1 2009.