Du er her

Smaken av Norge – i Frankrike

Porteføljen vokser år for år. Saveurs de Norvège i Frankrike presenterer og selger helnorske produkter for det franske og mellomeuropeiske dagligvare- og storkjøkkenmarkedet.
Av Morten Holt
Publisert 09.08.2017 06:11

Saveurs de Norvège (SdN) – smaken av Norge, er et fransk selskap som drives av to norske kvinner, Tone Flisnes Colomb-Rey og Eidis Wejset Biehler.

SdN ble startet i sin nåværende form i 2013, men selskapet har historie helt tilbake til 1992, da Eidis Biehler startet det hele. Med et stadig mer populært nordisk kjøkken – med gode råvarer, har bedriften vært i fin vekst de siste årene, og nye produkter har kommet til.

Flisnes Collomb-Rey har base i Grenoble, mens Wejset Biehler opererer ut fra Strasbourg, nær den tyske grensen.

– På denne måten dekker vi hele Frankrike, sier de to.

Ikke bare Frankrike

– Med så lang fartstid i bransjen, har vi knyttet de riktige kontaktene, og vi har også god kontakt med mange anerkjente kokker. En annen viktig del i dette, er å finne de riktige distributørene, sier Colomb-Rey og Biehler.

– Det skal nevnes, at selv om selvfølgelig Frankrike er vårt hovedmarked, så presenterer vi også produktene i andre land, som Belgia, Luxembourg, Sveits, Tyskland og Italia, forteller Colomb-Rey.

Typiske norske produkter

De forteller at det hele startet med laks og sjømat, men at porteføljen med årene er utvidet, med blant annet fenalår.

– Franskmennene vil ha det typiske norske. De ønsker produkter av høy kvalitet – med rene gode «nordiske» smaker. For oss har for eksempel salmalaks har for oss vært en stor suksess, sier Collomb-Rey. Bedriften formidler også Lofoten-produktene, og nå jobber Saveurs de Norvège for å få ferskt norsk lammekjøtt inn på det franske markedet.

Interesse for norske produkter

– Vi har veldig stor tro på at norsk lammekjøtt vil bli en suksess i Frankrike, sier de Collomb-Rey og Biehler.

Horeca traff de to på Sirha-messen i Lyon i forbindelse med Bocuse d’Or tidligere i år, og forteller om massivt besøk og stor interesse for de norske produktene. – Foruten alle de norske kokkene som var i Lyon, hadde vi besøk av mange av de franske toppkokkene – som det er viktig å få på banen for å markedsføre de gode norske råvarene og produktene, sier Collomb-Rey og Biehler.

Les mer i magasinet Horeca (nummer 4 2017)

 

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

 

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her