Illustrasjonsfoto: Hasselknippe

Slik gjør du deg klar til Facebook uten nyhetsfeed

Så å si «alle» nordmenn over 18 år er i dag på Facebook, og i alle år har vi vært vant til å publisere innhold i nyhetsfeeden. Men hva gjør du når du ikke lenger har mulighet til å publisere innhold der?

Publisert

Denne saken er skrevet av Kari Hasselknippe

«Gjør deg klar for Facebook uten nyhetsfeed»

Dette er siste nytt fra Social Media Marketing World 2019, og den store diskusjonen blant markedsførere verden over akkurat nå. Nyhetsfeeden forsvinner nok ikke over natta, men det er klare signaler på at endringer kommer. Og en ting som er helt sikkert er at vi lever i en verden med konstant endring, og sosiale medier er intet unntak.

Bakgrunn

Facebook har mistet mye av sin troverdighet gjennom en rekke skandaler og de har et dårlig omdømme mht personvern. Mark Zuckerberg lanserte tidligere i mars et personvern-manifest som nå er utgangspunkt for diskusjoner verden over.

Mark Zuckerberg prøver nå å redefinere Facebook. Facebook som har blitt bygget opp gjennom 15 år er fundamentalt strukturert rundt en modell der personvern og deling har blitt problematisk og skadelig. Folk krever nå et større personvern og det er også grunnen til at Facebook nå gjør store endringer.

Hva blir fremtiden?

Vi må stoppe å tenke på Facebook som en venneliste, likes og nyhetsfeed . Isteden bør vi tenke på det som en samling av relativt godt likte meldingstjenester som WhatsApp, Instagram og Messenger.

For å få det til å skje, sier Zuckerberg, at Facebook vil fokuserer på kommunikasjon i mindre grupper, krypterte meldingstjenester og kortvarig innhold. Han beskriver en plattform som føles personlig, tar personvern på alvor og ikke en plattform som kommer i media for å ha forsømt nettopp dette. Det skal altså være en plattform der folk kan føle seg trygge, og deres innhold og meldinger ikke trenger å være der for evig og alltid.

Zuckerberg skriver at dette er fremtiden han håper de vil bringe!

Meldingstjenester blir selve hjertet i Facebooks fremtid i henhold til Mark Zuckerberg, som nylig lanserte at de ønsker å bygge «a privay-focused messaging and social networking platform» der folk kan kommunisere mer privat og trygt.

Zuckerberg forklarer at private meldinger, historier som forsvinner, og mindre grupper er uten tvil de områder som vokser mest innen online kommunikasjon.

Folk liker Messenger, vi bruker meldingsapper i dag i mye større grad enn vi benytter oss av sosiale nettverk, vi foretrekker private meldinger fremfor offentlige postinger, og flere og flere kommer til meldingsappene hver dag.

Så hvordan kan vi som driver business forholde oss til alt dette, og fremdeles skape resultater gjennom sosiale medier?

Her er tipsene fra ekspertene:

- Sats på flere kanaler, ikke alt på ett kort.

- Bruk stories aktivt – i flere kanaler

- Fokuser på video

- Facebook-grupper blir stort. Opprett dette på vegne av din bedrift

- Bruk mer direktemeldinger (messenger/chat-boots)

- Prioriter nettsiden din! Det er kanal du selv eier!

Les også: Derfor bør hotell-og reiselivsbransjen være på Instagram

Utfordringen er mangel på kunnskap

Min klare anbefaling er at du må ta dette på alvor. Da mener jeg også at du må ta på alvor at sosiale medier er lønnsomt, og du er nødt til å sette av tid og ressurser i bedriften din for å utnytte de digitale mulighetene. Din bedrift har kanskje full kontroll på dette arbeidet og da er du blant de beste i klassen. Gapet mellom de som er gode og de som henger alt for langt etter blir nemlig bare større og større. Facebooks endringer vedrørende nyhetsfeeden er en stor endring som påvirker oss alle, men det skjer noe hele tiden som gjør at arbeidet med digital kommunikasjon og sosiale medier ikke kan delegeres til en nattvakt eller direktør, som hverken har kunnskapen eller muligheten til å lykkes.

Les også: Les også våre 12 tips for å lykkes med sosiale medier

Kostnadseffektiv løsning

Den smarteste måten å jobbe med sosiale medier på er å knytte til seg et byrå som kan være din rådgiver og forlengede arm i forhold til teamet du allerede har. Du trenger ikke nødvendigvis benytte et byrå til å publisere innhold, men det kan være fornuftig å få hjelp til å legge en god strategi for å få deg opp å stå. Et byrå kan også guide dere underveis slik at målgrupper, budskap, kanalvalg og ansvarsområder blir klart definert, og til slutt hvilke målsetninger dere har for arbeidet. De bør også holde dere oppdatert på endringer, nye verktøy og ny teknologi.

Vi kan både drifte dette arbeidet for deg, legge strategier og lære opp dine egne ressurser. Eller kanskje bare et par timers rådgivning i måneden er det du trenger for å sikre deg at du jobber riktig og får maksimalt ut av dette viktige arbeidet.

Les alle blogginnleggene fra Hasselknippe her

Kilder: Mari Smith & Social Media Examiner

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Hasselknippe AS

Kari Hasselknippe er gründeren bak Hasselknippe AS, og som rådgiver og prosjektleder hjelper hun hoteller, destinasjoner og øvrige servicebedrifter med ulike strategier, konsepter og løsninger innen branding, kommunikasjon, markedsføring/PR og kvalitetsutvikling.

I tillegg til strategisk rådgivning er praktisk gjennomføring en svært viktig hjørnestein i alle oppdrag. Derfor har Hasselknippe knyttet til seg spesialiserte miljøer som bidrar med sin spisskompetanse tidlig i prosjektene og sikrer gjennomføring. Hasselknippe forestår overordnet prosjektledelse både før, under og etter produksjon.

Kari Hasselknippe har 25 års erfaring fra ulike kommersielle stillinger innen hotell og reiseliv, hvorav 14 år som salgs- og markedsdirektør ved Grand Hotel Oslo.

Les alle blogginnleggene fra Hasselknippe her

Du kan lese mer på Hasselknippe.com

Powered by Labrador CMS