Du er her

Skal lokke matturistene til Norge

Up Norway lanserer i disse dager «A taste of local secrets». Det nye matkonseptet skal lokke kresne matturister til Oslo og Norge.
Av Morten Holt
Publisert 07.06.2017 08:00


Foto: Food Studio/Svein Gunnar Kjøde

– A Taste of Local Secrets er en unik opplevelse av Oslo og Oslo-regionen, rettet mot såkalte foodies, matinteresserte og kvalitetsorienterte reisende fra hele verden, sier gründer og administrerende direktør i Up Norway, Torunn Tronsvang.

Matturisme i vekst


Hans Arild Grøndahl på Grøndalen Gård. (Foto: Happylanding.no)

Markedet for denne type matturisme er enormt og voksende, og er en av de mest markante trendene i internasjonalt reiseliv.

– Matturisme er en fremadstormende trend, og det er på tide at Norge lykkes i nå frem med de unike kontrastene vi kan tilby mellom by og natur, fjord og skog, nordisk gastronomi og lokalmatkultur. Her er det et stort potensial i norsk reiseliv som ikke er tatt ut. Mange reisende er svært interesserte i mat, men sliter med å finne de riktige opplevelsene i Norge, sier Tronsvang.

Overraskelsesopplevelser


Drinker hos Himkok i Oslo. (Foto: Kristen Kellogg)

Det nye reisekonseptet til Up Norway bygger på det særnorske «Blåtur»-fenomenet, der reisende gis valget mellom en overraskelsesopplevelse på åtte eller 24-timer.

En digital reiseguide leder deg gjennom opplevelsen. Turistene ledes bort fra de tradisjonelle opplevelsene, og tas med på en unik reise gjennom Oslo som ofte kun de lokale kjenner til. Overraskelsesopplevelsene vil inneholde alt fra lokalmatproduksjon, ølsmaking på mikrobryggerier, piknik på Sørenga og kaffekurs med en av byens ledende baristaer.


Agneta Linden Moen er konseptansvarlig i Up Norway. (Foto: Privat)

Mer kvalitetsturisme

– Dette blir forundringspakker som vil fokusere på kvalitet. Norge er en unik destinasjon som fortjener unike turister, mener Tronsvang.

– Det er for mye fokus på pris og for lite på kvalitetsopplevelser i reiselivsnæringen i dag. Hele vårt konsept handler om å skape mer kvalitetsturisme i Norge – og få frem de unike og særnorske opplevelsene. «A taste of local secrets» er et godt eksempel på det, sier Tronsvang.

Les mer om «A taste of local secrets» her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

 

 

 

Faktaboks

Up Norway

* Etablert i oktober 2016 av Torunn Tronsvang fra Kongsvinger, etter at hun fikk tildeling fra IN og Forskningsrådet.

* Tronsvang er en av 15 masterstudenter i Norge som har fått tildelt 1 million kroner for å etablere egen virksomhet. Det er første gang Forskningsrådet har lyst ut midler til masterstudenter, og pilotordningen StudENT skal gjøre det lettere for studenter med en god idé å bli entreprenører fremfor å velge andre karriereveier. Les mer om tildelingen fra Forskningsrådet her

* Ideen er å gi det enorme markedet av reisende fra Kina, USA, Tyskland og Storbritannia en enkel måte å velge kvalitetsopplevelser i Norge. Reisende legger inn sine spesielle preferanser – mat, sykling, løping, laksefiske, padling, dykking, og ut får man et sett unike pakkeopplevelser fra norske kvalitetsleverandører.

* Bedriften har allerede solgt reiser for oppunder millionen, og har store ambisjoner for plattformen de er i gang med å utvikle.

* Lanserer nå Taste of Local Secrets, en ny opplevelse av Oslo og Oslo-regionen med mat som utgangspunkt.

* Fikk nylig også tildelt 50 000 kroner fra Kongsvinger Næringsfond for å bidra til utvikling og salg av opplevelseskonsepter i Kongsvingerregionen.

* Les mer på Upnorway.com