Du er her

Skal lære kineserne helårsturisme

Beitostølen Resorts sjef Atle Hovi er igjen på plass i Kina – for å lære dem som driver kinesiske vintersportssteder om helårsturisme på «China International Snow & Ice Forum 2017».
Av Morten Holt
Publisert 06.12.2017 08:56


Det er mange år siden Atle Hovi og Beitostølen forsto at det måtte satses også vår, sommer og høst. Det har gitt resultater. Dette bildet ble tatt av Hovi i 2009 - med mottoet "4 fengende årstider" i bakgrunnen. (Foto: Morten Holt)

Ikke bare har Beitostølen Resort og Beito Aktiv landet en samarbeidsavtale med kinesiske Harbin. Nå vil Kinas gedigne og ekspansive vintersportindustri lære helårsturisme av Beitostølen Resort, og har invitert Atle Hovi til prestisjetung konferanse i Beijing.

Hovi er nå på plass i Kina, og torsdag 7. desember entrer han scenen både som innleder, som den eneste fra Nord-Europa, og som i deltaker i en paneldebatt under den store konferansen «China International Snow & Ice Forum 2017».

– Dette er veldig moro, og selvsagt et ærefullt oppdrag når man blir invitert som «keynote-speaker» til konferansen, sier direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort.

Viktig vintersportskonferanse i Kina


Atle Hovi og Beitostølen markerer seg i Kina.  (Foto: DestinasjonsKirurgene)

De aller fleste ledere innenfor kinesisk vintersport-turisme deltar, sammen med ledere for både vinter-OL-arrangøren Beijing2022 og lederne for det offisielle Kina, både på statsnivå og fra 20- millioner-byen Beijing på «China International Snow & Ice Forum 2017»

Atle Hovi var også innleder på World Winter Sport Expo i Beijing tidligere i høst, der han, Tor Håvard Kolbu fra Beito Aktiv & Skiskole og Bjørn B Jacobsen fra DestinasjonsKirurgene deltok. Her fortalte Hovi blant annet om hvordan vintersport-destinasjon kan bygge betydelig turismetrafikk også etter at snøen har smeltet.

– Det å bygge helårsturisme for vintersportdestinasjoner, har alltid vært en utfordring, både i Norge og internasjonalt. Trafikken har som regel smeltet bort med snøen. Men, dette har vi tatt tak i hos oss. Det er ikke minst dette perspektivet kineserne er fasinert av. Nå vil de høre mer, om hvordan det er mulig å bruke alpinbakker også sommertid, og hvordan vi jobber med innovasjon og produktutvikling også innenfor andre områder enn vinter og snø, samt hvordan vi satser på utvikling av nye prosjekter, for å bygge helårstrafikksier, sier Atle Hovi.

Beijing2022


Fra vår deltakelse på World Winter Sport Expo i Beijing i september. Fra venstre Atle Hovi, Beitostølen Resort, Bjørn B Jacobsen, DestinasjonsKirurgene og Tor Håvard Kolbu, Beitostølen Aktiv&Skiskole. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Det offisielle Kina har kolossale ambisjoner i forkant av Beijing2022, som de også hadde foran det suksessrike sommer-OL i 2008.

Nå vil Kina vise verden at de også har blitt en vintersportsnasjon, både med å hevde seg på konkurransenivå i OL, samt å kunne vise fram Kina som en vinterglad nasjon på breddenivå. Ambisjonen er at 300 millioner kineserne etterhvert skal bli interessert i vintersport. Det er 60 ganger Norges befolkning.

Kina er et konkurransepreget land, og har store ambisjoner, ja til og med når vi snakker om å ta medaljer i vinter-OL Beijing om fem år. I dag er det «bare» 11 millioner skiløpere i Kina, men innen det første vinter-OL starter på kinesisk jord, skal Kina ha 26 millioner aktive skiløpere. Det er fem ganger Norges befolkning, så det kan man trygt kalle et solid rekrutteringsgrunnlag.

– Når jeg ser på lista over øvrige innledere, og de offisielle gjestene på denne store konferansen, representerer dette også en unik arena for å bygge nye relasjoner. Det er jo dette det handler om, og særlig i Kina, der det å møte mennesker ansikt til ansikt betyr alt for å bygge tillit og vennskap. Dette gir oss en fantastisk plattform for å utvikle ny business for Beitostølen, uttaler Hovi.

Vil bygge 240 nye vintersportsdestinasjoner

– Kina er på vei mot 1,4 milliarder mennesker, og det er enorme dimensjoner på det meste som handler om denne gedigne nasjonen. Landet er pr i dag en forholdsvis prematur vintersportnasjon, men når det offisielle Kina først setter sine hårete mål, så følger det både penger og gjennomføringskraft med planene og prosjektene. For oss nordmenn, som kommer fra et land med fem millioner, sier vi naturlig nok første gang vi hører at Kina skal bygge opp 240 (!!) splitter nye vintersport-destinasjoner før Beijing2022, sier Bjørn B Jacobsen.

Hele verdens reiselivsindustri hamrer på dørene og vil inn på det enorme kinesiske markedet; nasjoner og store regioner som ønsker seg hordene av kinesiske turister som reiser ut, samt leverandører fra hele verden, som vil være med den gedigne oppbyggingen av de mange vintersportdestinasjonene i Kina.

– Når Beitostølen med sine 373 fastboende, allerede har lykkes i å få innpass i det kinesiske markedet, samt at Atle Hovi, som eneste bedriftsleder og reiselivkapasitet fra hele Nord-Europa inviteres tilbake, fordi kineserne sier; «fortell, fortell, dette vil vi høre mere om», er det ikke bare en fjær i hatten, men det visualiserer måten vi arbeider på innenfor Beitostølen Resort-sfæren, der det å tillate seg å tenke stort er mer regelen enn unntaket. Men, det skjer ikke med stup-og-skyt-metoden. Vi utvikler idéer og konseptskisser, analyserer mulighetsrommene slik at når vi sier GO og setter fyr på alle motorene, så forventer vi resultat, sier Jacobsen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her