Du er her

Skal bemanne hoteller og restauranter

Denne våren har de to svenske gründerne James Lorentzon og Jesper Grape sett over grensen mot vest, og etablert selskapet RestaurantAssistanse AS i Oslo, som skal leie ut bemanning til horecabedrifter.
Av ct_admin
Publisert 13.05.2015 06:00

Jesper Grape (til venstre) og James Lorentzon startet RestaurangAssistans i Sverige for 16 år siden. I år er RestaurantAssistanse også på banen i Norge. (Foto: Morten Holt)

I en tid med kokkemangel, satser svenske RestaurangAssistans på å leie ut kokker og andre ansatte til hoteller, restauranter og serveringssteder med personalmangel. Nå er det norske søsterselskapet RestaurantAssistanse godt i gang, og selskapets første utleie skjedde i februar 2015.


16 år i Sverige

RestaurangAssistans AB ble startet i Sverige i 1999, og forventer en omsetning i vårt naboland på 130 millioner kroner inneværende år. I Norge har søsterselskapet RestaurantAssistanse AS et mål om å nå en omsetning på 30 millioner kroner i 2017 – fordelt på om lag 100 årsverk.

– Vår ambisjon er å bli det største bemanningsselskapet innen den nisjen vi spesialiserer oss på – horecamarkedet, i Oslo-regionen, ved å opprettholde et høyt servicenivå og høy kvalitet til konkurransedyktige priser, sier Jesper Grape.

Jesper Grape og James Lorentzon tror på en omsetning i Norge på 30 millioner kroner innen 2017. (Foto: Morten Holt)


Mange svensker i Oslo

– Vi har lenge planlagt en åpning i Oslo. Vår forretningsplan var på et tidlig tidspunkt å bli ledende i Skandinavia innen bemanning av hotell og restaurant. Å velge Oslo som vår første utenlandske etablering føles også strategisk riktig for oss, blant annet på grunn av høy sysselsetting og dels fordi det er mange svensker som jobber i vår bransje i Oslo, sier Grape og Lorentzon.

De legger til: – Bemanningsbransjen i Oslo er godt utviklet, men mangler kanskje nisjeselskapene. Vi mener at det har vært en stor fordel, og vil være en stor fordel for oss når vi åpner Oslo å være en nisje i horeca, da det er en veldig spesiell bransje, som krever høyt servicenivå og omfattende bransjekunnskap.

Kontoret ligger i Kristian Augusts Gate 3 i sentrum av Oslo. – Vi har bevisst valgt en sentral adresse for at det skal være lett for våre ansatte å komme innom på kontoret, sier Grape og Lorentzon.


Så behovet

Før duoen etablerte selskapet i 1999, hadde Grape blant annet drevet restaurant og jobbet i bar, mens Lorentzon kom fra kjøkken som kokk og soussjef i Radisson Blu.

Vi er barndomsvenner, og hadde snakket om at vi ønsket å starte noe sammen, men ideen var i utgangspunktet restaurant. James kom på forretningsidéen da han arbeidet på restaurant og nattklubben Strömsborg i Stockholm. De hadde mange ansatte, og mange andre restauranter tok kontakt for å låne ansatte når de hadde personalmangel. James kontaktet meg og fortalte meg om forretningsidéen, forteller Jesper Grape.


Rask respons

Jesper Grape og James Lorentzon har drevet bemanningsbyrå for horecabransjen i Sverige i 16 år. Nå skal det satses i Norge. (Foto: Morten Holt)

– Det var rett tid for meg, da jeg nettopp hadde solgt min restaurant. James hadde nettopp flyttet fra sin stilling som soussjef på Radisson Sky City ved Arlanda flyplass til Radisson Strand, som ligger i sentrum av byen. Etter mye planlegging begynte vi i 1999 hjemme hos meg. Det tok to uker før vi hadde vår første utleie – en kokk, forteller Grape.

Men han forteller at da de startet, var bemanningsbransjen for restauranter i Sverige relativt umoden og ikke helt «stueren».

Christer Svarverud er ansatt hos RestaurantAssistanse.

– Vi bestemte oss for at vi ønsket å endre bransjen og gjøre den stueren. Vår forretningside gikk ut på å selge større volum for å kunne tilby lavere priser, men samtidig kunne opprettholde et høyt nivå av service på alle plan. Vi tilbød kun personell med dokumentert bransjeerfaring, vi hadde ferdighetstester på de ansatte og telefonvakt 365 dager i året fra kl. 06.00 til 23.00, sier Grape.

Forretningskonseptet fungerte bra, og etter bare ett års virksomhet i Stockholm, startet selskapet virksomhet i Gøteborg. Sju år senere, i 2007, åpnet selskapet kontor i Malmö. Og i 2015 åpnet altså selskapet i Norge.

Hege Bergan er ansatt hos RestaurantAssistanse.


De første lederne på plass

I løpet av våren har RestaurantAssistanse AS ansatt to sentrale medarbeidere i Norge.

Hege Bergan (44) er ansatte som serveringspersonalansvarlig, mens Christer Svarverud (33) nylig ble ansatt som kjøkkenpersonalansvarlig. I tillegg skal den tredje lederen, hotellpersonalsvarlig, på plass i løpet av kort tid.

–  Innen 2015 er omme regner og håper vi at vi RestaurantAssistanse i Norge har fått sin egen daglige leder. En leder som kjenner de norske forholdene mye bedre enn oss! sier Grape og Lorentzon.

Du kan lese mye mer om RestaurantAssistanse i det siste nummeret av magasinet Horeca (nummer 3 2015)


Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"